Gå till innehåll

Kan man blanda salt och kranvatten till akvariet?


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Undrar om man kan använda Kranvatten när jag ska göra vatten byten i mitt akvarium?

Har ett Red Sea 250 Liter,

Har ett RO filter men det kommer så lite osmosis vatten ur den att det bara räcker till att fylla på för avdunstat vatten. Har inte tillräckligt med vatten för att göra vatten byten.

Har fått 250 liter destillerat vatten från ett sjukhus men det kommer inte på en månad.

Bor i Ystad och vårt vatten är det så kallade Nedraby vattnet. Hög kalkhalt 15-18 Dh) men annars perfekt sägs det. Kan jag använda detta vatten?

Hjälper det att fylla upp dunkar och låta stå? för eventuell bottensats och annat ska lösa sig.

Kom gärna med kommentarer.

/Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att dina filter i osmosen är igensatta om det är så att fu får fällningar av vattnet. Jag skulle säga använd det absolut inte. Prata med tex danska firman rent vand (eller vad de heter) och förklara situationen så kan du få tag på rätt utrustning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller kalciuminnehållet i ditt vatten ( som bör vara ca 100 mg/l om du har en totalhårdhet på ca 17 tyska hårdetsgrader) så är inte faran speciellt stor om du använder de salter som är anpassade för kranvatten. Problemet du har är dock att du får ett alkalintetstillskott också. Det bästa är att testa att blanda vatten och mäta efter några dagar. Utfällningarna som blir är kalciumkarbonat, dvs vanlig kalksten. När du får igång ditt akvarium med tillväxt av kalkalger och stenkoraller blir problemet mindre eftersom då ev. överskott från kranvattnet vid uppfyllning av dunstat vatten används av korallerna.

Problemet med din osmos är att du får en igensättning av membranet på grund av det höga kalciuminnehållet. Skall du använda osmos så bör du ha ett förfilter som tar bort kalcium först - det finns zeolitfilter som gör det men som också sedan måste regenereras med koksalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan osmos menar du. Ja det fungerar vad gäller överskottet av kalcium men tar inte bort det förhöjda KH och kan då ge lite problem. Men använder du ett sådant filter (som med 95 % säkerhet just är zeolit) så får du ett perfekt vatten om du investerar i en osmos också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...