Gå till innehåll

Göra en Bubble Magus Curve 5 smalare?


smedberg

Rekommenderade inlägg

Måtten på siten är 18x18,5 men jag undrar om någon av er ser om det på något vis går att modifiera en Bubble Magus Curve 5 så att den blir 17cm bred?

Min minisump är 17,3cm bred. Får köra på en Bubble Magus C3.5 annars.

Har ni tips på någon annan tyst skummare som skulle funka till 260l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant fråga, satt själv och tänkte det samma. Men jag vill klämma ner den på bredden 16cm :smiley20:

Du har väl sett att man har valmöjligheten att vända pumpen 90 grader? Om måttet 18x18.5cm är mätt när pumpen är vänd 90 grader mot röret, så bör minsta måttet kunna minska till 16-17 cm när man vänder pumpen. Jag skulle sen vilja fräsa bort onödig plast på foten för att kunna göra den ännu smalare. Antar att själva skummardelen är byggd på ett 6" rör vilket då blir ca 15.2cm, då borde där vara utrymme för att ta bort lite material på foten.

Hoppas att någon som redan äger denna skummare kan hjälpa till med förslag på hur man kan göra den smalare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Skummarens bredd är 15 × 19 cm. Om du monterar den på det smalaste sättet.....men det bör vara nån cm tillgodo på insugs sidan. Ser att du har 540 lit.ska du ha den till det ? Då tror jag du blir besviken , körde den i mitt 450 , det dög den inte till enligt mig iaf. Så den är förpassad till fraggburken ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Spiken,

Tack för infon. Det stämmer att jag har 540liter. Har idag en Tunze 9410 i en smal sump placerad mellan akvarium och vägg, därav det trånga utrymmet. 9210:an känns gammal i designen men ska trots det duga för upp till 1000liter enligt Tunze själva: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=IS&user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter055

Men jag är tveksam....

Hade hoppats på ett lyft med en BM Curve 5. Hur kunde du avgöra att den inte dög till ditt akvarium?

Jag har inget att jämföra med, om 9410:an skummare mycket eller lite. Lite därför jag är sugen på att testa något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag prövade curve 5 ,var att jag klantade mig när jag byggde bänken. Var ett elände att plocka ut min aqua excel för rengöring......så jag behövde en mindre skummare körde c5 i ca: 1 1/2 mån.

Den skummade en bråkdel av vad ae gjorde fast den inte blivit rengjord på ett år :/. Med förhöjda värden som följd ....enligt mig är den alldeles för över spec. Funkar nog bra till max 250-300 lit. Dock är den en trevlig å tyst skummare , för mindre burkar .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...