Gå till innehåll

Olika filtermedia


msen

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt på forumet utan att hitta någon bra tråd som handlar om olika filtermedia och dess funktioner.

Min sump ser ut så här.

Fack 1: Överrinningskam och Skumfilter (Ca 25cm högt och lämnar 25 cm över filtret med endast vatten). Är det bra med ett skumfilter till här?

Fack 2: Skummare

Fack 3: 4st makaronpåsar och 12st biobollar.

Fack 4: Returpump med UVC.

Sumpen sitter där bak inne i själva akvariet. Det finns utrymme till att lägga in hel del extra filterpåsar med olika media i fack 3 och la igår kväll i en påse aktivt kol.

Min fråga nu är vilka fördelar och nackdelar det finns med aktivt kol och vilka fler olika media finns det som man kan använda och vad är de bra till. Vad ska man se upp med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppar in tråden då jag försöker hitta info om samma... Typ... Tror jag...

undrar över skillnad på biopellets och fosfatremover.

Om jag har fattat det rätt så är biopellets en kolkälla liknande vodka-metoden där man främjar tillväxten av bakterier för att konkurrera ut fulalger. Går att köra i reaktor så att man kan få en jämnare dosering än att pytsa i vodka manuellt.

Fosfatremover är väl tex GFO och fungerar på liknande sätt som aktivt kol, fast för fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag kör med alla 4 metoder har en reaktor med biopellets, en reaktor med fosfatremover + tillsätter bakterier prodibio, i sumpen massa macro alg (chaeto) kör också aktivt kol för att ta död på gifter, är säkert en overkill men det funkar kanon för mig har en fin balans i karet :)

biopellets = ett ställe för bakterier att sprida sig på, sänker både fosfat + nitrat

kolkälla = mat för bakterier, resulterar i fler bakterier, sänker både fosfat + nitrat

fosfat remover = sänker fosfat

aktivt kol = tar bort gifter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Keramikmakaroner används för att ger stor yta att odla bakterier på. Bakterier som äter nitrat och fosfat.

Jag har inte koll på hur man får bort det ur systemet efter att bakterierna ätit upp det. (tror att det är ett av problemen med den typen av filter, när man ska rengöra det så kan man få en nitratspik)

Min gissning för filterordning

1. Protein-skimmer (tar bort stora föroreningar)

2. Refugium, keramikmakaroner, biobollar

3. Aktivt kol och Fosfatremover.

Biopelletsreaktor hade jag nog placerat EFTER skummare, men ha utflödet INNAN skummaren.

Forumartikel om biopellets (inte samma sak som biobollar och keramikmakaroner)

http://www.atlantareefclub.org/forums/showthread.php?t=70974

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...