Gå till innehåll

Mathias RSM 130


Catchio

Rekommenderade inlägg

Hej!

Mathias heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har inte mycket erfarenhet av sött heller men har ett kar med malawi.

Jag kommer nog att göra många nybörjar misstag och är tacksam för all hjälp jag kan få.

Till att börja med så har jag inte läst på tillnärmelsevis tillräckligt för att starta upp ett kar ännu men när "Seatrout73" här på forumet sålde ett RSM 130 färdiguppgraderat med ledbelysning och Tunzeskummare utan att jag behövde köra två timmar för att titta på det så slog jag till lite snabbt.

Nu har jag gjort rent allt och bekantat mig med delarna och idag ställt det provisoriskt på plats, fyllt med sötvatten och testkört.

Jag är inte besviken men kan konstatera att om jag skall kunna gå vidare så måste jag få ner ljudnivån en del. Jag är rädd för att detta oväsende dygnet runt kommer att förstöra nöjet ganska snart.

Går det att få ner vibrationerna från cirkulationspumparna på något sätt eller finns det tysta pumpar att köpa som passar?

Blir skummaren tystare med rätt justering eller finns det en tystare skummare än Tunze 9002 att köpa?

Tacksam för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu vet inte jag hur internsumpen ser ut, men om det är trångt mellan pumpar och väggarna kan ju skapa vibrationer lr om det ligger luft i pumpen skapar detta också ljud som man blir galen på. testa iallafall filtervadd lr filtermatta och testa om det funkar.

Alla rsm ägare äger nog tunze skummare då orginalet oväsnas mycket!

mvh VÄLKOMMEN TILL SALTVATTENSTRÄSKET!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mathias !! Välkommen i gänget,,som dom säger försök byta till en Tunze 2002 skummare som du bygger om genom att dra ut luftslangen underifrån med en egen ventil,,finns beskrivet på forumet,,och ny uppdaterad skummar kopp (så den får plats under luckan i sumpen),,gärna även två nya cirk,pumpar som du dämpar i bak kant med filtermatta.

Ev behöver du även byta fläktarna till mer tystgående,,,,

Lite tips som jag själv fått fixat till,,,hoppas du inte blir avskräckt ,,,allt är värt känslan när du ser att allt faller på plats och hittar lösningar som gör att djuren trivs och systemet är stabilt,,,och tyst!!

Såg att du redan har en Tunze,,,bygg om den genom att dra om luftslangen genom undre luckan upp till en separat ventil ,,,det gör den betydligt tystare,,,finns en bra beskrivning på Youtube,,,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena! Jag kan bara säga att jag känner igen mig. Kämpat mycket med ljudet och har nog en del kvar för att bli riktigt nöjd men cirkulationspumparna var den värsta vibrationskällan för mig. Den ena bidrog mycket mer än den andra så de kanske var sletna men rengöring hjälpte inte så jag bytte ut dem. Först testade jag en eheim 1000 men den lät rätt jäkla mycket också så bytte igen till två eheim 600.

Hittade på nått amerikanskt forum men kommer inte ihåg så här får du en skiss på hur de häger utan direkt kontakt med glaset:

post-7950-14468932641697_thumb.png

Välkommen! och kämpa på, det är värt allt slit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lossade lite på pumparnas infästning och det gjorde en del.

Klart är att det är när vibrationerna överförs till glaset som är huvudproblemet.

@Lexwin;

Blev du nöjd med eheim pumparna?

I så fall beställer jag ett sådant här http://shop.mediabaskets.com/Red-Sea-Max-130-D-Pump-Upgrade-PARTS-RS1002.htm och sedan ett par pumpar för 220V.

Att uppgradera skummaren verkar ju inte så svårt så det skall jag också göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lexwin;

Blev du nöjd med eheim pumparna?

Ja, de gick från att stå för mest vibrationsljud till att överröstas av skummaren. Det där kittet ser bra ut iofs för då kan du använda originalutblåsen. Jag gjorde mitt av delar jag hittade hos lokala fiskaffären men fick då göra egna utblås som nog inte är lika bra som originalen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...