Gå till innehåll

Risk för sprucken "pumpmutter"?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tjenare.

Runt årsskiftet så blev jag drabbad av ett vattenläckage. Det som hände kan jag inte helt 100 redovisa för då det var när jag var på jobbet, men iaf så hade en av de muttrar man spänner fast slangen på pumpen spruckit vilket medförde att ett antal hundra liter vatten rann ut i lägenheten. Karet, ett 720 liters, hade ca 15cm vatten kvar från botten, då insuget inte satt helt ner i botten. Nu undrar jag ifall någon annan har råkat ut för detta, eller har hört någon annan som gjort det. Detta kan vara avgörande för försäkringsfrågan som inte är avslutad ännu.

Pumpen var en Sacem Marathon 2000.

Tacksam för all hjälp!

/Jimmy.

*Edit: Har uppdaterat med rätt namn nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min omvandlare 1/2" (hona) till 3/4" (hane) i plast sprack.

Omvandlaren hade jag mellan kallvattenledning och min osmos-slang,

men som tur var så var jag där och "pillade" när den sprack,

så att jag kunde stänga av vattenkranen direkt.

Det hela berode nog på att jag hade en felaktig packning och drog åt för hårt.

Sedan sprack plasten när vattentrycket (typ 5 bar) var på en stund.

När det gäller försäkringar, så är det ofta ett krav på att händelsen skall vara "plötslig".

För ett läckage får man ofta inte ersättning för,

men däremot om hela glasrutan i karet spricker.

Lite konstigt kan man tycka,

men så funkar det för många försäkringsbolag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att jag inte hade haft isär kopplingen på minst 14 dagar och att jag inte uppmärksammat något smygläckage sedan innan, så tycker jag det är plötsligt.

Strulet ligger inte hos försäkringsbolaget egentligen, utan hos min hyresvärd, MKB i Malmö. De anser att jag är vållande till skadan och ser det därför som att jag ska betala. Men i min mening så är vållande det samma som avsiktligt. Och bara en idiot skulle vilja ha en vattenskada i sitt eget hem...

Men tack för svaret uffe2, då har jag iaf en som har råkat ut får liknande händelse...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hela beloppet ligger på ca 24000:-, fast då har de iofs inte lagt in golvlister ännu.

Slälvrisken på min hemförsäkring ligger på 1500:- vid vattenskada. Så det är det mesta jag kommer få betala ifall det blir jag som kommer ses som den som får betala. Hyresvärden försöker ju dessutom dra till med dumheter som att "-Vem skulle sätta ett filter utanför ett så stort akvarie, och dessutom under vattennivån på akvariet, det säger sig själv att det kommer rinna ut ifall det blir läckage! Har man ett så stort akvarium så måste man se till att dettta inte kan hända."

Jag anser att det är upp till dem att i så fall skriva in en max-storlek på kar man får ha i lägenheten.

Dessutom så håller ju deras argument ganska dåligt, då man vid större kar oftast har större filter också, och dessa vill man ju inte ha i karet direkt. Och placeringen på insuget till pumpen bestämmer ju isf hur mycket som kommer rinna ut.

Jaja, imorgon skulle jag få hemskickat kopior på papprena från hyresvärden som de sände till Länsförsäkringar. Jag själv har inte fått något alls, vilket man kan tycka är märkligt.

Jag återkommer då jag vet mer i ämnet. Det kan ju hjälpa andra i liknande situationer i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta tillverkarna rekomenderar vell att deras pumpar ska stå under karet.

Som sagt om dom kommer fram till att det va ditt fel så går ju din försäkring in å betalar hyresvärdens självrisk så att du får betala din självrisk vilket då är 1500 så det kan ju inte bli dyrare än så.

Men kolla med tillverkaren vart dom rekomenderar att man ska ställa filtret

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju bara gjort så som leverantörerna av utrustning till akvariet rekomenderar.

Därför kan man inte klandra dig på något sätt, tycker jag,

utan detta är bara en "vanlig" olycka med ett vanligt akvarium.

Att använda ett ytterfilter är helt normalt på ett akvarium.

Hyresvärdens kommentarer är ju bara muntliga kommentarer eller

snarare synpunkter och som jag ser det har dessa ingen större bäring.

Detta är primärt ett ärende för era båda försäkringsbolag.

Om jag har fel, så korrigera mig på en gång ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...