Gå till innehåll

Mitt första saltvattensakvarium!


Mani

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans!

Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten.

Jag vill då veta allt som krävs och behövs.

Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa.

Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk.

Mina frågor:

Vad behöver jag för extra utrustning?

Vilka kemiska saker?

Vattenbyten?

Tester?

Tider?

Ja allt jag behöver veta och tänka på!

Tack på förhand Per :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite synd om en clownfisk i 30 liter om du inte kan flytta den till ett större när den växt till. Titta på olika små gobies istället. För koraller behöver du bra ljus - oavsett vad du har för koraller. jag kör med ca 20 W LED (blå och vita) över ett 27 liters. Möjligen behöver du komplettera pumpen med en liten streamer AQUARIUM SYSTEMS Newave 1.6 är ett bra alternativ. Några kilo levande sten. Inget mer - lägg pengarna på ett vattenbyte på ca 10 liter vatten i veckan istället

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite synd om en clownfisk i 30 liter om du inte kan flytta den till ett större när den växt till. Titta på olika små gobies istället. För koraller behöver du bra ljus - oavsett vad du har för koraller. jag kör med ca 20 W LED (blå och vita) över ett 27 liters. Möjligen behöver du komplettera pumpen med en liten streamer AQUARIUM SYSTEMS Newave 1.6 är ett bra alternativ. Några kilo levande sten. Inget mer - lägg pengarna på ett vattenbyte på ca 10 liter vatten i veckan istället

MVH Lasse

De fiskarna kan absolut vara ett alternativ, vill verkligen inte att fisken/fiskarna ska plågas så alla förslag är välkomna. Men kan du/nån göra en lista på allt som behövs, hur jag går tillväga osv.

En komplett guide samt om du Lasse skulle kunna länka även lampan du kör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade kört på skummarlöst system och gjort som Lasse skrev (10l i veckan)

Det är inget måste (så länge du har väldigt bra vatten), men jag kör på osmos och det känns som att det är alldra säkrast. Kan hända väldigt mycket i vattenvärdena när man har ett mindre kar.

Jag testar mitt vatten i samband med vattenbyte. Jag kör med saliferts tester och tycker de fungerar bra.Räcker med Ca, mg, KH, nitrat och Ph.

En refractometer är bra att ha när man mäter salthalten. Finns billiga varianter att köpa på ebay.

Läs saltvattenskemi för dummies här på svg under kategorin kemi

Väldigt bra guide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...