Gå till innehåll

Modifierad Tunze 9002


Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har modifierat min tunze 9002 skummare.

Tog bort befintlig luftslang vilken ansluter från skummarens överdel till cirkulationspump. Limmade igen kvarvarande hål efter den "gamla" luftslangen och stängde den blå luftreglerande skruven helt.

Drog en ny luftslang från pump genom samma hål där elsladden går ut. Änden på luftslangen fäste jag på akvariets sarg + reglerbar ventil.

Skummaren blev tystare och lättare att hantera gällande luftflödet. Skummaren går att återställa till originalskick.

Inget jag rekommenderar att andra ska göra, ville delge en erfarenhet.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej! Har kört modifieringen av skummaren några veckor och är nöjd med resultatet. Har dock justerat luftflödet några gånger under inkörningsperioden. Justeringen innebar ökat luftflöde. Skummaren är fortfarande tystare mot originalet. Frugan är nöjd och då är allt frid och fröjd ;)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Detta ska jag prova! tack för det andreas! Finns det någon risk att man väljer fel regler ventil..funkar en sådan där vanlig som man har till luftpumpar..dum fråga kanske men man vet aldrig! :-) redigerar! vad skulle det annars vara? impulser impulser! :smiley24:

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följde videon från youtube publicerad i denna posten. Tog dock en vanlig luftslang vilken har en mindre diameter mot originalet. Jag använder en liknande ventil som i youtube klippet. Fördelen är finjusteringen av luftflödet. Är du inte nöjd med modden går skummaren att återställa till originalskick. Är fortfarande nöjd men har fått justera luftflödet några gånger då skummaren fick "fnatt" och fyllde koppen på en dag. I daxläget mycket nöjd, skummaren är tystare och arbetar med en lägre och i mina öron behagligare frekvens. Efter ombyggnad tog det 1-3 dagar innan skummaren var i full drift.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde liknande modifiering. Blev också glatt överraskad över resultatet. Var förhållandevis enkelt och tog nog inte mer än 1h från att jag plockade upp den till att den satt tillbaka i karet.

Satte även in ett T-kors på luftslangen för att kunna köra ozon en liten stund varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...