Gå till innehåll

NO3 ; PO4 -X missgynnar alger?


Nicke7

Rekommenderade inlägg

Idag är min burk 3 månader ung, jag går fortfarande och väntar på alger, åtminstone uppstarts algerna.

Jag har lagt i macroalger vid två olika tillfällen, som har försvunnit inom loppet av några dagar.

la i ett par fraggstenar som var täckta av trådalger för två dagar sen, dom är helt rena idag.

Det ända jag tillsätter är som rubriken tyder red seas lördagsgodis.

vad gör jag för fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett nytt osmosfilter som jag använder, blandar med red sea coral PRO salt, inget nitrat i det nyblandade vatten.

mäter med saltiferts nitrat test, har två olika förpackningar.

blir inte riktigt klok på det här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev att det ända jag tillsätter är NO3 ; PO4-X, det är var fel av mig.

jag tillsätter även Nitro bac och bacto-start, allså red seas reef mature pro kit. Kan det ha något med saken att göra? Vad skulle det annars kunna vara som stör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du NO3;PO4-X enligt rekommendationerna?

nitro-bac är nitrifierare (troligtvis) och bacto-start är enlig dem själva

[Bacto-Start – A balanced blend of nitrogen and phosphorus components that simulate the natural waste products of an active aquarium, enabling a controlled development of the aerobic and anoxic bacteria.

/QUOTE] vilket skulle förklara din nitratnivå men inte att den höjs efter ett vattenbyte. Följde inte Red Seas egna tester med?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket Lasse!, som du skriver, Bacto start var boven här, det höjer både nitrat och fosfat. Det står tillochmed på första sidan i instruktionsboken. ibland vill man bara slita av sig håret på sig själv :) tack iaf, nu kommer jag vidare!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jätte mycket Lasse!, som du skriver, Bacto start var boven här, det höjer både nitrat och fosfat. Det står tillochmed på första sidan i instruktionsboken. ibland vill man bara slita av sig håret på sig själv :) tack iaf, nu kommer jag vidare!!

Allså, jag har doserat 5ml/100 liter av både Nitro bac och bacto start efter varje vattenbyte 1 gång i veckan, dom första tre månaderna.. Därav mina höga stabila näringsvärden, jippi :(:) men inte en endaste alg, det förvånar mig fortfarande!! Kör 7h belysning AI HYDRA 90w på 40%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...