Gå till innehåll

Rördragning kol & fosfatreaktor


mamadubba

Rekommenderade inlägg

Håller på att dra pvc rör till min nya sump. Kommer att ha en reaktor för kol och en för fosfat. Enklaste lösningen blir att seriekoppla dem och sätta en kran som styr flödet genom båda. Är det en ok lösning eller finns det nåt läge där man vill ha olika flöde genom de olika reaktorerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att dra pvc rör till min nya sump. Kommer att ha en reaktor för kol och en för fosfat. Enklaste lösningen blir att seriekoppla dem och sätta en kran som styr flödet genom båda. Är det en ok lösning eller finns det nåt läge där man vill ha olika flöde genom de olika reaktorerna?

I ett kol filter så ska flödet va väldigt lågt.

Kör själv med en 100L/timmen och den är strypt rejält.

Så det är inte en bra idé.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ett kol filter så ska flödet va väldigt lågt.

Kör själv med en 100L/timmen och den är strypt rejält.

Så det är inte en bra idé.

Mvh Thomas

Varför?

Tycker att ett relativt högt flöde är att föredra, precis så kolet rör på sig lite.

Finns mängder med folk som kör fosfatmedia och kol blandat i samma reaktor med.

Men det är väl att föredra att dom är separata, blir lite lättare att underhålla och det kan flödet kan styras om man vill det.

Men använder man rätt produkter så går det utmärkt att blanda.

Jag kör någon matsked alu-baserad remover blandat med kolet, kör med långtidskol i pelletform.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt "de lärde" så ska kolet inte ligga och gnidas mot sig självt då koldamm sätter sig i fiskarnas gälar vilket inte är bra. Kol klarar sig fint med så pass låg genomströmning så att vattnet passerar lugnt genom mediat. Hur det ligger till med fosfatremover är nog beroende på vilket fabrikat och typ man använder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatreaktorn ska inte heller ha nåt högt flöde så det var därför jag tänkte koppla ihop dem. BRS har en kol/fosfatreaktor som är seriekopplad så det finns ju säkert lägen där det funkar.

Men som ni säger är det väl bättre att koppla dem separat om man nu har möjligheten så behöver man inte vara begränsad i val av fosfatmedia eller om man skulle vilja köra nåt annat längre fram.

Tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...