Gå till innehåll

Flytta koraller om nitritcykeln startar i begagnat akvarium


Blastoise

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag köpte ett begagnat rsm 130d med tillhörande levande sten. Med detta fick jag några koraller som hängde med stenarna.

Nu har jag inget ammoniaktest bara nitrit och nitrat, jag får köpa det imorgon men jag undrar om ni kan avgöra om dessa koraller börjar se lite sjuka ut?

I så fall får jag fylla upp ett litet akvarium och husera dom där tills cykeln är klar. Akvariet har varit igång i 3 dagar.

Bilder: http://imgur.com/a/50LYx#0

Det är någon dag mellan bild 1-2 och 3-4. Den första börjar se väldigt fladdrig ut, som om den tappat kraft.

Den andra har börjat dra in flera armar som endast syns som svarta knölar. Den såg mycket livligare ut förut.

Tacksam för svar. Alla djuraffärer är stängda i närheten så jag har inte tillgång till något test förens imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Välkommen

Har du har använt den gammla sanden? Då har du säkert rört upp en massa skit där.

Dom mjukkorallerna jag ser på bilderna är näst intill omöjliga att ha ihjäl så jag tror du kan sitta lugnt i båten ev göra lite vattenbyten.

Snart kommer säkert lite mer erfarna forum rävar in i tråden och bekräftar eller dementerar men det är iallafall vad jag tror.

Snyggt namn!

mvh

Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick även med sanden men den tvättade jag för den var så grymt skitig. Stenarna lät jag vara som dom var även om dom också är väldigt smutsiga med en del döda koraller och sjögräs på. Jag tänker köpa en patrull sniglar så fort jag är säker på att det inte kommer bli en ammoniakshock i tanken. Jag får väl vänta en vecka och testa mina tester + ammoniaken jag köper imorgon.

Jag vill bara rädda korallerna som finns till en trygg tank om cykeln drar igång och förgiftar dom. Det kanske inte blir någon med inkörda stenar? Jag kan för lite om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du lär nog inte uppleva någon ny cykel - det finns troligtvis tillräckligt med bakterier i dina stenar för att klara nitrifieringen. Kör med ljuse ca 6 timmar om dagen och belasta försiktigt med fisk senare. Du skulle inte gjort sanden klinisk ren - det är bara bra om lite skit följer med. Amoniumtesten kan du skippa - använd nitrittesten för att upptäcka ammonium. Nitrit är inte i princip farligt i saltvatten men kan du läsa nitrit så har du också fri ammonium. Ammoniumtesterna brukar vara lite knepiga och har en tendens att alltid visa 0,25 ppm.

Vad jag kan bedöma på bilderna så är det ingen fara. Skaffa en städpatrull, inte bara snäckor utan eremiter också. När du sedan skaffar dina första fiskar så ser du till att du får välmående och runda fiskar och matar väldigt lite i början. Högst ett par fiskar och 4 - 8 vuxna, djupfrysta artemia per tredje dag första veckan. samma mängd varannan dag vecka 2 och samma mängd varje dag vecka 3. Så brukar jag köra i ett helt nystartat akvarium.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret Lasse, väldigt informationsrikt. Det kanske var onödigt att tvätta sanden så mycket som jag gjorde men algblomning var bara förnamnet.

Nu känns det som tanken börjar arta sig, ett problem som jag fortfarande jobbar på är att när ljusrampen släcks blir det en kraftig temperaturdipp så korallerna drar ihop sig som russin. Jag har en 150w doppvärmare i men jag undrar nästan om jag inte ska ha två. Det är ett 130liters.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är snarare beroende på att ljuset försvinner som de drar ihop sig. Det gör de alltid - varför ödsla energi på att blåsa upp sig om det inte finns något ljus? Du skall definitivt inte ha en doppvärmare till. För kallt brukar inte vara problemet med RED SEA MAX 130. Vad du kan göra är att stänga av den bakre fläkten nu innan sommaren. Under sommaren måste du dock ha den igång - annars blir det värmeslag i tanken

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kraftig temperaturdipp? Det borde inte vara nån större skillnad om du inte har extremt kallt i rummet, tar rätt lång tid att kyla 130l vatten. 150w är mer än tillräckligt.

De drar inte ihop sig helt enkelt för att ljuset är släckt? Det gör väldigt många koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till att de blåser upp sig är att de vill skapa en så stor yta som möjligt för att samla in ljusenergin till zooxantellerna - samt att en större yta fångar mer bakterier och smådjur i slemskiktet (mjukkoraller utan polyper)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...