Gå till innehåll

Rev på bottenvåning


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Ett akvarium på 225 liter 90x50x50, är beställt med framruta i optiwhite . Jag blev lite störd av förstärkningskanterna i mitt förra akvarium när jag skrapade alger etc så jag har valt att bygga det som "rimless". Då krävs tjockare glas. Jag valde 12 mm som egentligen är onödigt med säkerhetsmarginal, men det känns bra.

Ser trevligt ut också med rimless tycker jag.

Det ska stå i en liten alkov i en hall. Det är det som begränsar storleken. Maxmått för vad akvariets bottenyta kan vara är 99cmx55cm. Nu har jag lite marginal för magneter till streamers etc.

Jag tänkte köra ett fåtal Acropora Favia kanske knappar och någon mjukkorall, som förhoppningsvis tar sig bra. Stenarna ska inte byggas högt och vara ganska utspridda på botten med en något högre revpelare nära mitten. Sandfickor får lägga sig emellan stenarna där det ligger still. Tänkte ha bra fart på vattnet med Tunze 6100 och Wavebox + någon nanostream. Ska försöka ha riktigt små gobys och blennider. Många räkor och små ormstjärnor vill jag ha. Hmm Kanske jag kör en liten Xanthurum innan den blir för stor. Får hålla igen:)

Jag har tid på mig att bestämma om jag ska ha det borrat med överrinningskammare samt införskaffa sump.

Då det förra akvariet (312l) nästan bågnade av levande sten tänkte jag köra detta mer minimalistiskt med större andel vattenvolym och lågt belastat. Så på sätt och vis behöver jag ingen sump för att utöka vattenvolymen. Det vore tilltalande att skippa sumpen med allt vad det innebär. Jag måste då skaffa ny ställning (aluminium?) Nu har jag två ikeaskåp ihopskruvade hemma som kan fungera bra. Jag gillar inte riktigt borrandet i akvarietsbotten heller. Två 44mm och ett 30mm hål för Herbiemetoden. Är det någon därute som har haft ett akvarie som spruckit pga hålen? Sen blir ju överrinningsboxen rätt stor om man har säkerhetsmarginaler för avstånden mellan hål och kant. För mig torde det bli en box med åtminstone arean 25x10.

Jag har en wavebox Tunze 6212 som jag kanske vill köra. Då måste jag ha avrinningen på baksidans mitt vilket blir mindre diskret tycker jag. Det lutar nog ändå åt att jag säljer waveboxen pga att karet nog är för litet. Vi får se.

Utan sump kan fungera med Tunzes lilla 9004 skummare som tar mindre utrymme än avrinningslådan i akvariet. De ska komma med starkare modeller senare i år med samma design som kan komma ifråga. Kolfilter kan man köra i karet diskret också. Tunze 3162 filter har samma fina låda som 9004 och i den kan man också ha Tunzes nivåvakt och en valfri värmare.

Men jag inser förståss att flexibiliteten ökar väldigt med sump. Så vad tycker ni därute? Är tacksam för input. Sump eller icke sump, det är frågan?

Om jag inte kör med sump får jag pengar över till att köpa led-belysning för. Jag har en Giesmann Nova 250W 14000 K liggande. Lampan nästan ny. Men det verkar jättespännande med LED... Echotech Radion är den lampa jag är mest sugen på. Gillar dock att går att rikta ljuset med Maxspect Mazarra. Råd om ljus efterfrågas också.

Jag tänker undvika tillsatser i möjligaste mån för att hålla det enkelt. Ca och alk kan man inte slippa så det ska göras via balling.

Ändrat av PatrikD
Grammatik
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mazzara är det så låg effekt i, samt spridda ledar för maximal regnbågseffekt...

Skall du köra på enbart LED så tycker jag Kessil är rätt heta, men som alltid förespråkar jag hybrid LED/T5. En ATI 2x75 LED med 4x39w T5 skulle sitta som en smäck över det karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mazzara är det så låg effekt i, samt spridda ledar för maximal regnbågseffekt...

Skall du köra på enbart LED så tycker jag Kessil är rätt heta, men som alltid förespråkar jag hybrid LED/T5. En ATI 2x75 LED med 4x39w T5 skulle sitta som en smäck över det karet :)

Kessil såg häftiga ut. Finns bara i staterna? ATI blir för mycket pengar tyvärr. Vilka är dina skäl för kombo LED/T5? Om det är möjligt att få koraller att växa med bara LED så kör jag helst så. Inte minst för att armaturerna är så behändiga. Den där ATI'n täcker väl hela akvariet. Glittret blir väl bra mycket finare med lampor som Kessel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min femöring (igen).

De flesta LED-armaturer innehåller vita Dioder, ingen höjdare då de emitterar våglängder som korallerna inte behöver utan som de tvärt om kan komma att behöva skydda sig emot genom att bygga upp ett tjockt lager symbiosalger så att färgerna blir ttåkiga. Dessutom gynnas algtillväxten i stort.

T5 bygger på tri-fosfor, i princip rgb-teknik för att åstadkomma ett vitt ljus, man lägger dig mao med tre rejäla toppar i färgspektrat där de gör nytta.

Kombinerar man med LED så får man det bästa av två världar:

- glitter och flourocens från LED

- massvis med bra ljus från en bra uppsättning T5- rör

Drakfisken har kampanj på ATI-ramperna nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kessil exporteras till europa och finns i Sverige:ler: JLakvarium och Drakfisken. Kanske fler har dem.

De känns helt rätt för mig. Liten armatur inget krångel. Ställ bara en färgtemperatur som ser bra ut och koppla in en timer. Jag saknar inte möjligheten till styrning. Den väger lätt mot bra ljus. Frågan är om jag medvetet ska underbelysa en del av akvariet för att få en annan karaktär med andra ej ljuskrävande djur och kalkalger i ena kanten. Då räcker det med en lampa för några stenkoraller på ett belyst parti. Pumpar etc. ska förståss placeras i de mörka (relativt spotbelysta områden) delarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kessil är sjysta, en polare kör en sådan. Men jag tycker du går mistone om någon om du inte skaffar styrning till dom.

Det är sjyst både för fisk, koraller samt det estetiska med soluppgång & nedgång. Finns risk att fisk hoppar ur karet t.ex. om du bara slår på 100W+ LED.

En lampa blir nog i underkant, skulle köpt två och riktat den ena lite mer mot mitten om du vill ha ett skuggigt parti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jo, det här sumpplanerandet och rördragarplanerandet har aktiverat nån slags byggareBob-gen hos mig. Det är kul. Men tanken att hålla allt så enkelt som möjligt med få prylar är så himla tilltalande.

Så det är inte bara ekonomiskt det här sumplösa funderandet:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte hålla mitt enkelt också, men ångrar idag att jag inte valde sump. Man blir extremt begränsad i teknikval, oftast lever de om mer med sämre prestanda (tekniken rent allmänt), är skrymmande i karet m.m. m.m.

Mitt kommande som är på väg nu blir med sump, men ska ändå hållas enkelt gällande teknikbiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är inte byggt än. Vad föredrar ni svart eller klart silikon?

Går det att hålla klart silikon rent?

Inte den hetaste frågan, men från att ha varit säker på svart silikon så kan jag konstatera att det är såå snyggt med transparent silikon på många kar därute. Plantakvaristerna excellerar i snygga kar. Det rapporteras dock om klarsilikon som blir skitigt av alger etc. Men det kanske man kan hålla efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Inte den hetaste frågan, men från att ha varit säker på svart silikon så kan jag konstatera att det är såå snyggt med transparent silikon på många kar därute. Plantakvaristerna excellerar i snygga kar. Det rapporteras dock om klarsilikon som blir skitigt av alger etc. Men det kanske man kan hålla efter.

Bumpar upp detta. Kanske någon därute har en åsikt i silikonfrågan!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Det går inte fort detta! Akvariet, avrinning och sump är testat med sötvatten. Verkar funka, men det är lite knepigt att ställa in dräneringen med Herbie tycker jag. Små ändringar med kulventilen krävs. Stänger man av returpumpen och sen startar efter en stund är det ett jäkla slörpande ett ganska långt tag 10-15 min innan det ställt in sig igen och blir tyst. Jag skulle tro att det beror på att jag har en grund överrinningslåda. Trycket blir inte så högt vid insuget så det tar tid att få dräneringsröret fritt från bubblor. Några kommentarer om detta från Herbie-erfarna uppskattas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är skönt att det är klappat och klart med sumpfrågan. Nu återstår belysningsfrågan. Jag har en 250 w MH som jag tänkte använda från början. Men jag vet ju hur varmt det blir med den. Så allt tal om det effektiva ledljuset fick mig att välja Kessil. De har inget dansande färgfläckar och ett skimmer som påminner om MH. MH är ju mer beprövat och kanske det allra vackraste ljuset så under sommaren har jag faktiskt umgåtts med tanken att sälja de oanvända Kessilarna och sätta upp min gamla 250 wattare trots allt. Är velig här...:smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser det ut just nu. Akvariet och sump har stått med bara ett par streamers gående i osmosvatten under flera veckor i sommar. Tittar ni noggrant så ser vattnet inte riktigt klart ut. Det har faktiskt bildats bakteriefilmer på rutorna och det känns lite slemmig. Jag tror inte det är osmosvattnet som bistått med det organiska materialet utan det kan vara rester från de begagnade pumparna eller kanske damm och insekter som ramlat i. Jag tänker hälla salt i vattnet. Jag tror inte det behövs bytas ut. Är någon av annan åsikt?

post-8267-14468933924192_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...