Gå till innehåll

Ljud!


Karoline

Rekommenderade inlägg

Du kan lite på mina tips ;-)

I mitt nya 800 kar, så har jag gjort två hål för avrinning och retur.

Ett 50 mm och ett 32 mm PVC-rör,

det ena med mutter på insidan och på den andra mutter på utsidan.

Jag satt gummipackningen på motsatta sida i förhållande till muttern och det är helt tätt!

Nu har vi vänt den vita brickan så att den sitter på samma sida som muttern.

Och vad hände............. DET HÅLLER TÄTT....... tjo ho!!

Äntligen så känns det kul igen med saltvatten.

Uffe du hade rätt!!

Dom på akvarie leasing i sundbyberg hade tänkt fel.

Han som hade gjort det var hur ledsen som helst, men han sa hur vi skulle göra om.

Så nu är det jätte bra.

Tråkigt att tömma och limma delar igen, men det var det värt!

Tack alla för bra svar, jätte glad att ni finns att rådfråga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtervadd (och många andra filter för den delen också) är tickande giftbomber (Nitrat...).

Ta bort eller...rengör/byt och ha koll, ofta!

Ett tips från en som sett baksidan av filtervadd...

Finns det något bättre sätt att tysta pumparna på?

Alla tips är välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

väcker liv i en gammal tråd!

har nu startat upp sump+ akvarium!

Låter ingen ting vid ytavrinnings boxen men från stanpipen ner i sumpen som jag läste tidigare i den här tråden, låter som en badkars kran! har nu tästat allt möjligt, sitter nu och monter ett extra bit på röret så att det hamnar en bra bit under vatten ytan i sumpen!

hur mycket vatten tror ni man kan ta genom stanpipen utan att det låter för mycket? (32mm rör)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har exakt samma problem som dig johan, det låter inget vid ytavrinningen, det låter i rören som sedan lerder ner till sumpen, ett j*vla porrlande och sen som du säger när det kommer ut låter det som en bubbelpool. Mitt rör slutar ungefär 6-7 cm undervattenytan. Sitter jag i ett annat rum har jag sprungit in på toan flera gånger för att det låter som kranen står på där inne, nu har jag dock vant mig, men det skulle vara skönt att bli av med det :) Jag kör minimalt flöde upp, har en deltec hlp 4040 och den går på första läget, fast då pumpar jag tillbaka mer änn halva det flöde ner i sumpen igen, så typ 800-1000 kanske ännu mindre.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu prövat allt jag kan komma på! men det verkar inte att få bort "bubbelpoolen"

Tröttsamt:smiley5: kan det vara så att man har för stort flöde? det är en eheim 1260.

och rören är 32mm eller är rören för stora som du nämde?

jag vet faktiskt inte vad jag ska göra åt det, får väll ta och skaffa en mindre pump och köra bara 1000l genom sumpen

kan det inte vara så att rören är för grova,prova att öka flödet istället,eller så drar durson tjyvluft
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...