Gå till innehåll

Större vatten byte?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Har haft igång mitt kar i ca 1 år och bara bytt 10% i veckan är det bra att byta 20-30% då och då undrar jag ? Tänkte att alla spårämnen osv som finns i saltet som man inte mäter kan behövas och få ut lite mera smuts vatten :-)?

Har funderat i liknande banor då mitt akvarium håller en bra balans med 10% vattenbyte/vecka. Ska åka bort en vecka och funderar på att göra ett vattenbyte på 30-50% i förhoppning om att akvariet förblir stabilt under min frånvaro. Men samtidigt ska jag "trimma" akvariet, rengöra skummare och pump och på så sätt optimera systemet. Det kanske är viktigare en själva vattenbytet för min del?

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör helst ingen stor förendring just innan jag ska åka bort länge. Gör det en vecka före isåfall. Man vet ju aldrig hur karet beter sig. Känns skönt att det gått stabilt i en vecka innan man åker.

Jag tror att det är bra att göra stora vattenbyten då och då om man har ett bra salt. Ett dåligt salt kan ju bara göra allt sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör helst ingen stor förendring just innan jag ska åka bort länge. Gör det en vecka före isåfall. Man vet ju aldrig hur karet beter sig. Känns skönt att det gått stabilt i en vecka innan man åker.

Jag tror att det är bra att göra stora vattenbyten då och då om man har ett bra salt. Ett dåligt salt kan ju bara göra allt sämre.

Nej absolut inga ändringar nära inpå avresa. Vill ha koll på systemet som helhet några dagar innan jag åker :)

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...