Gå till innehåll

Bygga fast sumpen under akvariet


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på aluminiumställning till mitt kommande 90x50x50 kar. Då blir det ett mittstag. Akvariet ska stå i alkov alltså tre väggar runt om. Så skjuter jag in en sump med måtten 90x40x40 genom kortsidan och sedan ställer allt på plats kommer jag aldrig att kunna ta bort den. Det kanske inte gör så mycket så länge den inte går sönder. Vad tycker ni erfarna salträvar? Kommer jag att förbanna min dumhet om jag bygger fast sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer säkert svära i mängder över saken under karets gång. Men antagligen kommer det gå bra ändå :-) Kan något vara irriterande så blir det oftast det sedan med i vår hobby... Och livet.

Det som blir otroligt jobbigt är om du vill designa om sumpen i framtiden. Så planera sumpen mycket noga och lär dig sedan anpassa dig efter den i framtiden och glöm tanken att kunna anpassa den för dig. Iaf i större utsträckning. Klart du kan säkert tömma den och limma om eller dit nya fack och liknande. Men det kommer nog inte vara det minsta roligt, iaf om du är lika otålig och hetsig som mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte ta två små sumpar och sätta ihop dem med en genomföring genom sidan? 2 sumpar på 40x55x40 ger ju en del vattenvolym och yta att placera saker på.

typ såhär?

http://www.marineaquariumsa.com/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=30252

så kan du få ut bägge om du skulle behöva, lite meckigt, men det skulle gå. Och du skulle kunna stänga av en och jobba i den andra om du skulle behöva det...

Skummare och tråkteknik i den första refugium och retur i den andra. Bara ha en extra silikonslang hemma så kan du flytta returen tillfälligt till 1:a sumpen och stänga genomförningen med en kran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tre väggar som skymmer så kan du ha snesträvor på dessa som stabiliserar ramen och en sida som är öppen att ta ut sumpen ur. Annar så går det att sätta snesträvor även på den sidan som är kvar men då gör dessa säg 20cm långa som man sätter i 45grd mellan stående och liggande ram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ett förslag på förstärkning. Skadad sedan många år som konstruktör inom olika branscher där av mitt dumma förslag. Sedan är det höjden av profilen som ger styrkan så om det går har du en ram runt om som är dubbla höjden av profilen att föredra. Vilken profil har du tänkt dig att använda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 200 liter på Ikea köksbänken förstärkt med 4 reglar . Och innan kört 260 litet vatten på köksskåp ! Så behöver inte alltid vara svårt att bygga möbel ;)

Tyvärr är en 80x60 Ikeabänk för stor för alkoven där akvariet ska stå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här förstår jag saken, och här skulle jag vara väldans tacksam för kommentarer: Det som avgör en aluminiumställnings hållfasthet är dess vertikalt stående stavar som överför last från akvariet genom benen till govet. Som jag förstått ger mitt akvarium 90x50x50 en så pass stor tyngd att jag behöver 6 ben. Ok, jag vill inte ha en stav på mitten av ställningen . Då får jag inte in sumpen enkelt. Sidorna kommer jag ju inte åt (utom då akvariet inte är där)

Men kan man inte låta de 6 bärande stavarna med ben var placerade i kortändarna. På så sätt kan jag skjuta in en sump som är 85 cm lång. Vad jag förstår är akvariet självbärande för akvariet står ju i princip enbart på de sex stavarna i de båda ändarna. Längsbalkarna bär ju inget de håller bara ihop stativet.

Då kommer vi till en annan sak. De längsgående balkarna nära golvet kan, kan man verkligen ställa sumpen på dem? Kan de bära sumpen, mått 85x45x40. Säkrast väl att ställa akvariet på en marinplyfa direkt på golvet.

Tacksam för alla svar. Måste börja få i ordning på detta så jag kommer till skott!! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är alltså: För att öka bärförmågan hos en vanlig aluminiumställning vill jag ha tre ben istället för två på kortsidorna. Det brukliga är ju att sätta de två extrabenen på långsidorna. Kan det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...