Gå till innehåll

65l


libbelibbe

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten.

Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång.

Så min fråga är:

Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare.

Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något?

Jag tänkte isf köra igång karet. och i med 7kg sten. 1st PowerGlo. och 1000l/h.

Låta höra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer med en massa djur som dör under transporterna sedan stenen samlats i havet. Dessa bryts så småninngom ned till ammoniak i vattnet. Ammoniak är giftigt och nästa steg i nedbrytningen - nitrit är ännu giftigare. Genom den intensiva genomluftningen i skummaren vädras litet av ammoniaken ut och småskräp och lösta stora molekyler med mera samlas med skummet så man kan hälla bort det. Det blir mindre näring kvar i karet och mindre risk för algblommning "Begagnad" sten från en akvarist får inte lika svåra transporter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite undrande.....vad gör det för något att ammoniak bildas så länge man inte har något levande i karet. Filterbakterierna överlever väl en ammoniakspik??

Alternativet till skummare är att väl att göra ett antal mindre delvattenbyten när kvävecykeln drar igång så får man ner nivåerna på ammoniak och nitrit. Kvävecykeln måste ju igång förr eller senare.!

Men det finns ju billiga skummare för 300:- + luftpump också.....vilket vore det bästa alternativet.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lejonkungen, en till lulebo?

Jag var och pratade med Rolle...men han ville kränga sten åt mig för 185kr/kg. Jag sa dock inte vilken liten mängd jag ville ha.

Som det ser ut nu så tror jag bara han har ETT kar med sten i. Ska höra om jag itne får ta ur det.

Tänkte förövrigt snöra ihop en T8 ramp imorn med 3st lysrör i. vilka är jag inte riktigt säker på. Men efter vad jag har läst så kan man få någorlunda många djur att leva med det ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...