BjörnK Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Mätt lite idag och såg att några värden var oroväckande även efter jag kollat "saltvatten för dummies".pH: ca 8,6 (svårt att se med red sea test)KH: 6,7 (salifert)Mg: 1420 (red sea)(Ca: 410 red sea om det spelar roll)Använder alltid osmos och red sea coral pro.Vad ska jag göra åt detta? Vad kan vara orsaken till att det blivit såhär? Citera
BjörnK Postat 20 mars 2014 Författare Postat 20 mars 2014 Kollade i lite olika lysen men tyckte att jag och morsan fick det till antingen 8,4 eller 8,6 båda två. Ev lite mer blåaktigt än skalans nyanser också.Vi kollade i ljuset från taklampor av olika slag i olika vinklar och mätte 2 gånger men samma resultat. Citera
Felix.W Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Ser ju bra ut. Högt Ph men jag tror inte på testet du använt. Skaffa en annan.KH är lågt. Det förbrukas mest så det räcker inte med vattenbyte. Du får köpa KH buffert.Läser du på tunnan till saltet så ser du att det är högt Mg på pro. Red sea har ett vanligt salt också. Citera
Felix.W Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Tror Lasse menade lyset i akvariet. Ph är högst när photosyntesen är igång som mest. Citera
BjörnK Postat 20 mars 2014 Författare Postat 20 mars 2014 Funderar på att beställa en digital från ebay, eller är dom också kass?Jag har coral buff från red sea (kan vara lite gammal) ska jag använda den? Höjer inte den pH också? Citera
BjörnK Postat 20 mars 2014 Författare Postat 20 mars 2014 Aah det låter lite lugnande. pht togs när lyset var på som mest ja, ca 1 timme innan det skulle släckas för natten (samma ljus hela tiden) Citera
Andreas N Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Är egentligen bara kh som är en uns för lågt. Väldigt bra värden fö. Citera
BjörnK Postat 20 mars 2014 Författare Postat 20 mars 2014 Så jag ska bara låta det vara som det är (ska nog byta vatten i helgen men vet inte om jag borde göra mer än 15%) och köra på som vanligt men buffra upp kh med coral buff eller bikarbonat? Citera
Andreas N Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 Jag skulle kört på lite bikarbonat så du håller nivån över 7 iaf. med redsea coral pro kommer kh stiga med ett vattenbyte. Citera
BjörnK Postat 20 mars 2014 Författare Postat 20 mars 2014 Hur bör jag gå till väga? Hur mycket vatten ska jag byta och när och hur mycket borde jag buffa? Citera
Andreas N Postat 20 mars 2014 Postat 20 mars 2014 det får du lära dig hur mkt du skall dosera. Lös 75 gram bikarbonat i en liter vatten och tillsätt den mängd som förbrukas. Mät dagen efter vattenbytet och mät sedan kh var dag en tid för o se ett mönster sedan doserar du så du får ett värde som håller sig stabilt mellan 7-8.Ligger du på 6,7 i kh skulle jag hälla i lite bikarbonat omgående. Citera
BjörnK Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 Så jag kan hälla i lite bikarbonat direkt och sedan göra ett vanligt vattenbyte (ca 15%) och efter det dosera vidare med bikarbonat dagligen tills jag får ett stabilt bra värde? Citera
BjörnK Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 Och en sak till. När på dygnet är det bäst att dosera bikarbonat? Citera
Andreas N Postat 21 mars 2014 Postat 21 mars 2014 Du bör lösa bikarbonaten i sötvatten före. Får du hälla i mkt , ja flera dl kan du dela upp det till ett par tillfällen. Citera
BjörnK Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 Jag är lite orolig över pH värdet.Hur kommer bikarbonat påverka mitt pH? Citera
Andreas N Postat 21 mars 2014 Postat 21 mars 2014 Vad är det med ditt ph värde? Varför skulle du oroa dig över det? Citera
BjörnK Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 (ändrat) Ligger väl i överkant utan att tillsätta något så tänkte att jag absolut inte får tillsätta något som höjer Ph också. Eller det behöver jag inte oroa mig över när det gäller bikarbonat? Den går att köpa från kryddsektionen va? Ändrat 21 mars 2014 av BjörnK Citera
BjörnK Postat 21 mars 2014 Författare Postat 21 mars 2014 Borde inte det kunna skjuta pH i taket också eller det stannar vid en gräns? Citera
Lasse Postat 21 mars 2014 Postat 21 mars 2014 Bikarbonat kommer snarare sänka ditt pH. Från sötvatten är man van vid att bikarbonat HÖJER pH och det stämmer såvida pH inte är över 8,3 - för då sänks pH:t. På det sättet går det aldrig att få farliga pH värden med bikarbonat. Samma gäller i saltvatten men där är jämnviktspunken snarare kring 8 än 8,3. Du kan lugnt tillsätta ditt bikarbonat så du får kH på ca 8. Gör det försiktigt bara. Bäst är att lösa lite i vatten som Andreas säger och sen tillsätter man vattnet försiktigt. Mät KH efter en halvtimme - om nödvändigt - sätt till mer.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.