Gå till innehåll

pH, KH och Mg problem


BjörnK

Rekommenderade inlägg

Mätt lite idag och såg att några värden var oroväckande även efter jag kollat "saltvatten för dummies".

pH: ca 8,6 (svårt att se med red sea test)

KH: 6,7 (salifert)

Mg: 1420 (red sea)

(Ca: 410 red sea om det spelar roll)

Använder alltid osmos och red sea coral pro.

Vad ska jag göra åt detta? Vad kan vara orsaken till att det blivit såhär?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade i lite olika lysen men tyckte att jag och morsan fick det till antingen 8,4 eller 8,6 båda två. Ev lite mer blåaktigt än skalans nyanser också.

Vi kollade i ljuset från taklampor av olika slag i olika vinklar och mätte 2 gånger men samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut. Högt Ph men jag tror inte på testet du använt. Skaffa en annan.

KH är lågt. Det förbrukas mest så det räcker inte med vattenbyte. Du får köpa KH buffert.

Läser du på tunnan till saltet så ser du att det är högt Mg på pro. Red sea har ett vanligt salt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det får du lära dig hur mkt du skall dosera. Lös 75 gram bikarbonat i en liter vatten och tillsätt den mängd som förbrukas. Mät dagen efter vattenbytet och mät sedan kh var dag en tid för o se ett mönster sedan doserar du så du får ett värde som håller sig stabilt mellan 7-8.

Ligger du på 6,7 i kh skulle jag hälla i lite bikarbonat omgående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger väl i överkant utan att tillsätta något så tänkte att jag absolut inte får tillsätta något som höjer Ph också. Eller det behöver jag inte oroa mig över när det gäller bikarbonat? Den går att köpa från kryddsektionen va?

Ändrat av BjörnK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bikarbonat kommer snarare sänka ditt pH. Från sötvatten är man van vid att bikarbonat HÖJER pH och det stämmer såvida pH inte är över 8,3 - för då sänks pH:t. På det sättet går det aldrig att få farliga pH värden med bikarbonat. Samma gäller i saltvatten men där är jämnviktspunken snarare kring 8 än 8,3. Du kan lugnt tillsätta ditt bikarbonat så du får kH på ca 8. Gör det försiktigt bara. Bäst är att lösa lite i vatten som Andreas säger och sen tillsätter man vattnet försiktigt. Mät KH efter en halvtimme - om nödvändigt - sätt till mer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...