Gå till innehåll

Vitt LED ljus till nano-reef?


Julgran

Rekommenderade inlägg

Hej,

Blev nyfiken på om man i dag kan bygga även det vita ljuset med LED och inte bara moonlight.

Jag tappar lätt bort mig i alla benämningar så jag hoppades någon på forumet kunde hjälpa till och klara ut ett par frågetecken.

Elfa har en högintensiv LED som ger 8000K och 7400 mcd. Det framgår inte vilket nm värde dioden har.

När jag tittar på övriga dioder (blå, grön, gul och röd) så har de mellan 430-660 nm och 400-2500 mcd.

Vilket värde är det man helst vill ha på en lämplig LED för ett akvarium om man kan få önska?

Har även hittat en sida med mycket ljusstarka dioder men jag har inte kunskapen att avgöra om det är rätt typ av ljus eller inte. På den här sidan säljer de en vit diod på 35000 mcd. Går den att använda?

http://www.led1.de/shop/product_info.php?products_id=150&XTCsid=8784f3f5a13c0114baed307ba1c54d18

Hur blir det när man kopplar ihop flera dioder? Med ökad yta så ökar ljusstyrkan, men färgtemperaturen är densamma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

färtempen är den propotion på andelar blått och rött ljus som en lampa ger.

den ändras inte om hur många ljuskällor du än har, men det det måste vara samma ljuskälla då.

en lysdiod måste även kopplas med ett motstånd för att den ska drivas rätt.

7400 mCD = 7400 tusendelar Candela = 7,4 candela.

cd är ett mått på belysningsstyrka, dvs hur starkt ljuset är.

ska du lysa upp ett akvarium så pratar vi alltså ett par hudra led:s. det är ett riktigt slitgöra att sitta och sätta fast alla dem. dyrt blir det också.

kan där emot tipsa er andra om att ikea har en sats med trafo och 4st skenor med gasuladdningsljuskällor på.

dessa ljuskällor ger mycket ljus och håller länge. perfekt moonlight. kostar knappt 400 tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med ett vitt ljus på 35000 mcd = 35 candela, hur många kan det då tänkas behövas för att få ihop till motsvarande styrka på ljuset som hos 2 x 24w T5 compact?

Någon som vet på ett ungefär hur många candela ett 24w T5 ger? Hur mycket av det ljuset (i candela) kan sen tänkas komma från en bakomliggande reflektor?

Jag har sökt lite på forumet och på google men har inte lyckats hitta något som enkelt förklarar det hela än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis att en vanligt rund 75w lampa som man har hemma ska ge ca 1000 candela och att en 50w halogenlampa till spotlights hemma ger ca 2850 candela.

Det ger ca 13,3 candela per watt för den gamla vanliga lampan och räknar man om det så behöver man 19 LED för att få motsvarande 50w. Frågan är bara om dessa 50w motsvarar 2 x 24 w T5 compact rör? Eller är det något jag har missat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en sökning på RC (har jag för mig). Där finns det bilder mm från en kille som snickrade ihop ett par hundra LED till en modul. Lös rätt bra men till det karet han hade så hade han behövt en 4 moduler så han gav upp det projektet.

Ett alternativ skulle vara om du kollar in Luxeon och deras Star, Star/O eller Emitter. Dessa ligger på 3W och 800000mcd men jag har för mig att det även skall finnas i 5W utförande. Tyvärr är de ju inte billiga, 120-140:-/st plus att du behöver reflektor samt kylfläns till dem.

http://shop.dotlight.de/shop/index.php?currency=SEK&cPath=159_161&sort=2a

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på samma sätt som min 3 rörs CRT-proj på 80 kg numera är en utrotningshotad art så lär säkert många av lamptyperna också bli förpassade till teknikkyrkogården framöver när nya tekniker utvecklas.

För att sätta saker i perspektiv:

År 2000 var det bästa du kunde ha som projektor en 3 rörs CRT som kostade frå 150.000-500.000. Idag hittar du likvärdig bildkvalitet för 30.000 kr i form av DLP.

År 2000 skrattade en hel bransch åt att digitalkameror som skulle ta 15 år på sig innan det påverkade filmrulleförsäljningen. Sedan 2002 har fotobranschens filmframkallning minskat med 20-25%/år pga av digitalkamera försäljningens ökning med 140-180%/år.

En nyutvecklad LED-lampa med tillräcklig ljusstyrka kommer att förändra användandet av rör, helt klart. Frågan är snarare när det kommer att ske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...