Gå till innehåll

Hur kommer LS till Sverige?


mikro

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte starta ett 65-liters saltvattens nu och hade hoppats hitta "begagnad" LS. Dessvärre har det inte gått så bra så det lutar åt att jag får köpa dyr från affären istället. Jag kan inte låta bli att fundera på hur stenen "plockas/skördas" mm. Kommer stenen från rev som man härjar vilt på, har man LS-farmar eller hur funkar det?

Är det någon som vet så det inte blir några samvetskval om man köper "ny" sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mesta av LS som finns i handeln (åtminstone i Sverige) är ju lösa bumlingar och fragment som brutits loss av "väder & vind" från reven. Dvs man hackar/spränger inte loss bitar för export. Klart att man inte ska sticka under stol med att det påverkar reven. Det gör det. Men låt säga att man BARA plockade LS till akvarieindustrin, så skulle det vara en försumbar påverkan på naturen eftersom "ny" LS bildas hela tiden (LS är ju rester av koraller). Dock plockas ju enorma mängder kalksten (som vi kallar LS) till hus-, väg-, mur- och pirbyggen i länderna d den kommer från. Denna skörd påverkar naturen MKT mer än "vårt" plockande.

Vill du spara naturen så ska du inte köpa LS eftersom du tar nåt från den som hör hemma där borta. Men å andra sidan...allt vi gör i västvärlden förstör naturen mkt mer (åker bil/buss, slösar med vatten, äter kött osv osv osv)! Så valet är ditt.

Jag antar att det finns fler åsikter om detta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den mesta av LS som finns i handeln (åtminstone i Sverige) är ju lösa bumlingar och fragment som brutits loss av "väder & vind" från reven. Dvs man hackar/spränger inte loss bitar för export. Klart att man inte ska sticka under stol med att det påverkar reven. Det gör det. Men låt säga att man BARA plockade LS till akvarieindustrin, så skulle det vara en försumbar påverkan på naturen eftersom "ny" LS bildas hela tiden (LS är ju rester av koraller). Dock plockas ju enorma mängder kalksten (som vi kallar LS) till hus-, väg-, mur- och pirbyggen i länderna d den kommer från. Denna skörd påverkar naturen MKT mer än "vårt" plockande.

Vill du spara naturen så ska du inte köpa LS eftersom du tar nåt från den som hör hemma där borta. Men å andra sidan...allt vi gör i västvärlden förstör naturen mkt mer (åker bil/buss, slösar med vatten, äter kött osv osv osv)! Så valet är ditt.

Jag antar att det finns fler åsikter om detta...

korallreven återbildas mycket snabbare än dom försvinner, när det gäller själva ls:en. Det som är farligt för korallrev är miljögifter och utfiskning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller bara för helt friska rev. I många områden är reven på väg att dö.Om korallerna inte är friska eroderas revet snabbt. Det tar mer än tio år att läka skadorna efter ett ankare och kanske hundra år efter ett dynamitfiske. Den stigande havsnivån i kombination med blekning orsakad av värme och föroreningar gör att många öar mister sitt skydd av revet runt ön. En östat , jag har glömt namnet tyvärr, har begärt invandringstillstånd för samtliga invånare till Nya Zeeland. Om 25 år har öarna försvunnit helt om inte läget förbättras. När jag var på Filippinerna pratade jag med dykledaren vid APO island,där det är ett undervattens naturskyddsområde run ön.I andra värdskriget hade Amerikanarna sprängt en passage i revet för fartyg in till ön. Innanför hålet hade havet tagit tillbaka en strandsträcka på ungefär 400 meter längd och 50 meter bredd där sanden som mest var två meter över vattenytan. Revet hade vid kriget gått över vattenytan vid ebb. Idag ligger det en meter under havsytan där det är som högst.

Men det finns positiva saker också. På flera håll har man nu börjat odla koraller för att snabbare kunna återställa rev efter skador och andra åtgärder prövas också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...