Gå till innehåll

Storlek överrinningsbox


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Jag gillar inte överrinningsboxar:) Vill ha minsta möjliga

Med två 25 mm dräneringsrör i boxen, har jag räknat ut att en box med fotavtrycket 20x10 cm borde räcka. Då finns det marginal för hand och muttrar etc. Rören i boxen tänker jag mig ska gå att bara dra bort. Det ska ju sitta kulventiler under. På undersidan limmar jag unioner på tankgenomföringarna.

Har jag förstått det rätt så sitter då tankgenomföringen fast i karet för gott. Är det så ni gör?

Returen hade jag tänkt släppa ned i andra änden i akvariet via en bit silikonslang i änden på PVCröret. Tror att jag hellre gör så än att ha en större avrinningsbox.

Jag kunde aldrig tro att jag skulle tillbringa dagarna och tänka på pvcrör! Det var koraller jag var intresserad av!!:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box är 8x30 cm i fotavtrycket och har i den tre 32 mm genomföringar. Den är gjord i 8 mm glas så i praktiken är det ungefär 7 cm inne i själva boxen. Detta fungerar utmärkt för mig. Men min sitter på sidan av akvariet. Hur hög blir din box? Hade den suttit på utsidan av karet iaf hade jag nog vågat mig på 15x7. Men ska du ha den i karet vill du nog ha dina mått snarare då du behöver fiska upp invånare från boxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bättre beskrivning.

Lådan är blir 10cmx15cm höjden är 45cm. I lådan ska det vara två 25mm dräneringsrör som går rakt ned i sumpen. Om de skulle komma ner en fisk tänker jag mig att det bara är att stänga två kulventiler, ett till vardera rör och dra ur de två rören i avrinningslådan. Behöver de limmas fast i genomföringarna?? Isåfall blir det ju knepigt att joxa med en håv därinne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min box är 8x30 cm i fotavtrycket och har i den tre 32 mm genomföringar. Den är gjord i 8 mm glas så i praktiken är det ungefär 7 cm inne i själva boxen. Detta fungerar utmärkt för mig. Men min sitter på sidan av akvariet. Hur hög blir din box? Hade den suttit på utsidan av karet iaf hade jag nog vågat mig på 15x7. Men ska du ha den i karet vill du nog ha dina mått snarare då du behöver fiska upp invånare från boxen.

Mikoto, har du bilder på din box? Har du en ytavrinning i delen som är i karet? Läste nånstans att du hade hål rakt in i balkongen på utsidan av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst har jag det. Här är två, hoppas du ser hur jag löst det.

Baksida:

post-5646-14468933150078_thumb.jpg

Framifrån innan jag drog rören:

post-5646-14468933150292_thumb.jpg

Om det inte syns så har jag altså borrat upp två 63 mm hål i sidorutan som kopplar ihop boxen och balkongen. Lite överbyggt dock. Mina rör klarar inte mycket mer flöde än 6000 liter i timmen ändå så ett 63 hål hade mer än räckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)Kanon! Du tar alltså ytvattnet via boxen på insidan? Har jag fattat rätt att du har en box på utsidan och en på insidan? Jag hade tänkt ha en box bara på insidan, det hade räckt om man limmat en en 5 cm lägre sidoruta vid bygget av akvariet. Glasmästaren säger dock att 12 mm glas är besvärligt att kapa ner. Så jag kanske gör som du!

Det verkar fungera bra för dig med en så pass smal balkong? Borrhålen borde ju vara nästan igenom bottnens bredd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vattnet rinner över balkongens kant och åker sedan igenom hålen i sidorutan till boxen med genomföringarna.

Normalt bygger man en box enbart på insidan ja, fast jag är inte ensam om att tänka annorlunda här på guiden :-) Laggemans kar har en snarlik lösning, så även AndreasN. Även Stefan Molins sista akvarium hade en sådan här lösning ungefär. Det är den jag basera min på.

Är inga problem med att balkongen är så smal. Den kunde nog varit hälften så tunn tom. Jag gjorde den så bred som den skulle för att en fisk skulle få plats där utan bekymmer. Jag hade filtermatta där förut så att fiskar inte kunde ta sig till boxen heller. Men filtermattan satte igen döfort då jag kör så mycket vatten över kanten så jag fick skippa den och köra grovt nät istället. Det fungerar bra iaf. Fiskarna skopar jag över på 10 sekunder med handen om de hoppar över. Tyvärr gjorde mina räkor så hela tiden att de tog sig igenom gallret och hoppa ner i sumpen. Till slut överlevde de inte färden längre så nu har jag inga kvar... Så nästa gång kör jag kanske lägre flöde genom sumpen pga det.

Hur menar du med borrhålen? Borrhålen är 63 mm, två stycken blir 126 mm. Men balkongen är 450 mm lång så det är gott om plats :-) Först tänkte jag ha tre hål. Men det kändes lite väl djärvt att borra ännu ett hål efter att ha lyckats med tre redan. Speciellt då jag aldrig hade borrat i glas innan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din box är 8 cm bred. Hur bred är balkongen på insidan? Tänker att där skulle man bara behöva någon cm om man inte låter det utrymmet växa igen med alger. Då får inte ens många djur plats att komma in.

Borrhålen i bottnen av boxen menade jag det blir inte så mycket glas kvar att hålla ihop. Men det räcker uppenbarligen :-)

Just nu är jag inne på att kopiera detta. Ja g gillar ide´n med smal balkong tom så smal att djuren inte kan ta sig in.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min balkong går in 7 cm i karet med BTN bakgrunden på. Utrymmet i boxen är 5 cm och jag använde 8 mm glas. Men ja, en cm räcker nog inne i boxen. Det beror lite på hur högt flöde man kör. Kör du 100 liter i minuten som jag så kan det bli ganska tokigt om min gamla ål hade simmat och lagt sig i en 1 cm springa som exempel :-) Men kör du 600-1500 liter i timmen så finns det nog inget krav som sådant. Då får du heller inte någon tidvattensvåg som här heller som sveper över alla nyfikna djur som bara ska kika ännu en cm närmre... Enda nackdelen är att man får lämna lite utrymme åt boxen på sidan eller bakom akvariet.

Aha, du tänkte på borrhålen i boxen ja :-) Nej där tog jag ju ut en hel del glas med hålen. Men det är 8 mm glas i den med. Vattennivån är bara 20 cm hög och mittenhålet där returledningen går är dessutom förstärkt med en glasbit till ovanpå. Dessutom har genomföringarna så stora flänsar så det är ca 2 cm glas kvar mellan hålen och väggarna i boxen. Som sagt. 8 mm glas... Det blir lite dyrare. Men 8 mm glas har så breda kanter så det blir jättelätt att silikona och man får stor fästyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...