mrnorton Postat 5 april 2014 Postat 5 april 2014 Då det är dags för mig att blanda till saltet hur går man till väga. Har fått två olika svar på denna fråga.1: Fyll akvariet med vatten låt stå en dag till rätt temp uppnåtts blanda i saltet.2: Blanda vatten och salt utanför och häll i.Anledning till alt 2 var att gör man som alt 1 så kunde man få frätskador på silikonet.Vad är riktigt? Citera
jacs Postat 5 april 2014 Postat 5 april 2014 Upp till dig att göra. Kan fylla med kranvatten och värma upp tillsätt salt. Eller blanda i dunkar utanför om du vill köra med ro, har ej hört att det fräter på silikonet men man lär sig var dag. Kran eller ro spelar ingen roll så sett. Citera
alexochingencarina Postat 5 april 2014 Postat 5 april 2014 Fyll med vatten ( ro eller kranvatten) i med salt, vispa runt. Mät salthalten. Justera salthalten. Kan inte bli lättare=) Citera
Lasse Postat 5 april 2014 Postat 5 april 2014 Hur i h-e skulle du kunna få frätskador på silikonet om du blandade i saltet i redan upptappat vatten. Vad skulle fräta? Du kommer ju ha en mindre saltkoncentration under hela blandningsprocessen upp till det att du når önskad nivå. Lägger du i saltet direkt och sedan tappar i vatten så är det en annan sak men inte ens då kan saltet fräta på silikonet.MVH Lasse Citera
mrnorton Postat 5 april 2014 Författare Postat 5 april 2014 Det var det svaret jag fick ifrån en kille på en zoo affär att saltet kunde göra frätskador på silikonet om man gjorde enl alt 1. Tyckte det inte stämde där av la jag ut detta här på forumet för att få bekräftat att det inte är så. Citera
Ulf Sandberg Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Jag har ett gammalt 96 liters kar till osmosvatten. Här blandar jag nytt vatten 2 gånger i veckan. Först osmosvatten sen i med 1,5 liter salt och på med streamers. Låt stå över natten. Mät och komplettera med mer salt. Har inte sett någon förändring på silikonet efter tre år ca 300 blandningar.mvh Uffe Citera
Ulf Sandberg Postat 6 april 2014 Postat 6 april 2014 Men blanda saltet direkt. Rätt temperatur kan det få under tiden saltet löser sig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.