Gå till innehåll

Blanda salt?


mrnorton

Rekommenderade inlägg

Då det är dags för mig att blanda till saltet hur går man till väga. Har fått två olika svar på denna fråga.

1: Fyll akvariet med vatten låt stå en dag till rätt temp uppnåtts blanda i saltet.

2: Blanda vatten och salt utanför och häll i.

Anledning till alt 2 var att gör man som alt 1 så kunde man få frätskador på silikonet.

Vad är riktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upp till dig att göra. Kan fylla med kranvatten och värma upp tillsätt salt. Eller blanda i dunkar utanför om du vill köra med ro, har ej hört att det fräter på silikonet men man lär sig var dag. Kran eller ro spelar ingen roll så sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur i h-e skulle du kunna få frätskador på silikonet om du blandade i saltet i redan upptappat vatten. Vad skulle fräta? Du kommer ju ha en mindre saltkoncentration under hela blandningsprocessen upp till det att du når önskad nivå. Lägger du i saltet direkt och sedan tappar i vatten så är det en annan sak men inte ens då kan saltet fräta på silikonet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det svaret jag fick ifrån en kille på en zoo affär att saltet kunde göra frätskador på silikonet om man gjorde enl alt 1. Tyckte det inte stämde där av la jag ut detta här på forumet för att få bekräftat att det inte är så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett gammalt 96 liters kar till osmosvatten. Här blandar jag nytt vatten 2 gånger i veckan. Först osmosvatten sen i med 1,5 liter salt och på med streamers. Låt stå över natten. Mät och komplettera med mer salt. Har inte sett någon förändring på silikonet efter tre år ca 300 blandningar.

mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...