Fildur Postat 6 april 2014 Dela Postat 6 april 2014 Blir mer eller mindre tokig på min Deltec kalkreaktor, eller kanske inte på den utan på matarpumpen, jag kör med en liten aquajet tror jag på 1000l/h och den orkar verkligen inte att driva på ett jämnt tillförlitligt sätt.Tog isär reaktorn idag för att fylla på mer media, nu droppar det knappt alls...Så jag undrar, har någon ett förslag på en liten, smidig pump att mata ut vattnet med? Som är grymt stark och inte ger upp sitt arbete vid det motstånd som tydligen blir i en reaktor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 6 april 2014 Dela Postat 6 april 2014 enda vettiga som jag lärt mig under alla år är att en doserpump som klarar att köra 24/7 är det som gäller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fildur Postat 6 april 2014 Författare Dela Postat 6 april 2014 Hmm det låter som en mycket god ide faktiskt, men vilken doserpump klarar det? Den jag har har intervall mellan 2-48h. Detta förslag måste studeras vidare, tack!!(Om någon vet en doserpump som går att köra kontinuerligt på rak arm, snälla ge namnet! :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 april 2014 Dela Postat 6 april 2014 Aquamedic sp4800 Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fildur Postat 6 april 2014 Författare Dela Postat 6 april 2014 Stort tack, ni har räddat mig ifrån en hjärtinfarkt! :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 Denna funkar för kontinuerlig drift Grotech SP4800men ävenIks aquastar Dosing pump Vario Blue II Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 Stort tack, ni har räddat mig ifrån en hjärtinfarkt! :-)Du kommer att få infarkt när du ser priset på en Grotech.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 Ibland blir det fel.. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 Denna kör jag ! Har ej testat sp4800 ,men haft 2st iks som gått sönder och dom låter väldigt mycket tyckte jag ! http://www.aquapro2000.de/en/Pumps/Dosing-Pump/Aqua-Medic-Dosing-Pump/Aqua-Medic-SP-3000::7452.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 Jag som sitter med fingret på köp-knappen på en iks vario blue...Ljud vill jag gärna undvika om det går, vilken typ av ljud är det, lågt malande eller högre ojämt ljud? Nån annan som upplever iks som "otyst"? Aqua Medic ligger ju bra i pris, men man kan inte ställa flödet på den? Fixar den jobbet så kan man kanske leva med att flödet är fast? 3l/h är kanske ganska lagom för min gamla deltec reaktor ändå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 3000 pumpen är inte bra för kalkreaktor. Du måste ha en pump som kan gå kontinuerligt och med variabelt flödeSkickas från min iPhone via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zigmund Postat 7 april 2014 Dela Postat 7 april 2014 3000 pumpen är inte bra för kalkreaktor. Du måste ha en pump som kan gå kontinuerligt och med variabelt flödeSkickas från min iPhone via TapatalkDen är gjord för att gå 24/7 ! Variabelt flöde är det man inte vill ha , denna bara ställa in gasen sedan får du samma ph i reaktorn eftersom den ger exakt 3l timmen/sedan kör jag gasen på timer . Denna går hela tiden , När jag körde iks ,så gick dom 20sek paus sek osv men l/h vart ju exakt ! Körde den gula som inte var ställbar och 1 blå som var ställbar (eller om det var tvärtom Kört denna ca:5 månader 24/7 inte sett några problem ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 8 april 2014 Dela Postat 8 april 2014 Det är ju inte alla kalkreaktorer som är nödvändiga att köra med 3 liters flöde. Om man sätter i en ph-mätare i reaktorn så ser man att pumpen inte behöver ge så mycket flöde. Risken finns bara att man kör ut gasen ur reaktorn och så sänks pH:t i akvariet. Fördelen med en justerbara pump så kan man ställa den precis på det flödet för att hålla ett konstant lågt pH i raktorn. Så är mina erfarenheter.Jag ser att de har ändrat beskrivningen för Sp3000 och att den klarar konstantdrift, det gick inte för typ 2-3 år sedan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.