Gå till innehåll

Pump fråga, om en pump lyfter 1.2 m kan man anta att den suger det samma?


StefanL

Rekommenderade inlägg

En centrifugalpump för akvariebruk ska alltid stå under vattennivån. Den kan inte starta utan vatten i pumphuset.

Men om man ser till att den har vatten i pumphuset med hjälp av exempelvis en backventil kommer lyfthöjden ätas upp av sughöjden. Det vill säga att om den står en halvmeter över nedre vattennivån, finns det bara 70 cm kvar i tryckhöjd.

Kort sagt så funkar det inte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är NPSH (Det tillgängliga trycket på sugsidan) som det handlar om. Det är inte alls linjärt kopplat till hur mycket den kan trycka. Har aldrig sett minsta NPSH redovisat för en akvariepump, så det blir en ren chansning om du kör negativt suction head

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte ha ett closed loop refugium, dvs pumpen står i karet under vatten och suger vatten från refuguimet, som suger från karet, orsak helslutet refugium bara ett in och utlopp, jag får väl göra ett hål till för ström kabeln i refugiumet

Skulle påstå Nej.. Lite luft i rotor huset så suger den inget alls skulle jag gissa.. , hur tänker du?! Förklara lite vad tanken är..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte ha ett closed loop refugium, dvs pumpen står i karet under vatten och suger vatten från refuguimet, som suger från karet, orsak helslutet refugium bara ett in och utlopp, jag får väl göra ett hål till för ström kabeln i refugiumet

Låter nästan som ett ytterfilter som du beskriver din tanke..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...