StefanL Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 tex dennahttp://www.drakfisken.se/pumpar/1423-aquabee-universalpump.html Citera
_Manne_ Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 Skulle påstå Nej.. Lite luft i rotor huset så suger den inget alls skulle jag gissa.. , hur tänker du?! Förklara lite vad tanken är..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Slanten Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 En centrifugalpump för akvariebruk ska alltid stå under vattennivån. Den kan inte starta utan vatten i pumphuset. Men om man ser till att den har vatten i pumphuset med hjälp av exempelvis en backventil kommer lyfthöjden ätas upp av sughöjden. Det vill säga att om den står en halvmeter över nedre vattennivån, finns det bara 70 cm kvar i tryckhöjd. Kort sagt så funkar det inte... Citera
Blåbert Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 Det är NPSH (Det tillgängliga trycket på sugsidan) som det handlar om. Det är inte alls linjärt kopplat till hur mycket den kan trycka. Har aldrig sett minsta NPSH redovisat för en akvariepump, så det blir en ren chansning om du kör negativt suction head Citera
StefanL Postat 11 april 2014 Författare Postat 11 april 2014 tänkte ha ett closed loop refugium, dvs pumpen står i karet under vatten och suger vatten från refuguimet, som suger från karet, orsak helslutet refugium bara ett in och utlopp, jag får väl göra ett hål till för ström kabeln i refugiumetSkulle påstå Nej.. Lite luft i rotor huset så suger den inget alls skulle jag gissa.. , hur tänker du?! Förklara lite vad tanken är..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 11 april 2014 Postat 11 april 2014 tänkte ha ett closed loop refugium, dvs pumpen står i karet under vatten och suger vatten från refuguimet, som suger från karet, orsak helslutet refugium bara ett in och utlopp, jag får väl göra ett hål till för ström kabeln i refugiumetLåter nästan som ett ytterfilter som du beskriver din tanke.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
StefanL Postat 11 april 2014 Författare Postat 11 april 2014 Ja korrekt, min första tanke var att använda ett gammalt ytterfilter, blev dock svårt att få till belysningen till macro algerna Citera
StefanL Postat 11 april 2014 Författare Postat 11 april 2014 för tillfället finns det bara på papper men tanken är under Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.