Gå till innehåll

Sump ovan huvudakvarie


Iksero

Rekommenderade inlägg

Enligt rubrik. Någon som har en bra skiss på hur det skall utföras. Jag har ett 40liters som jag tänkte skulle kunna fungera som sump ovan akvariet (på andra sidan väggen)

Vill kunna koppla på en fristående skummare, tips på bästa typ & sort mottages samt en kalkreaktor och UVC.

Men på vilket sätt löser man automatisk vattenpåfyllning (ev. via kalmixer).

Huvudakvarie 450liter, tänkte att en powerhead 802 (x liter/h) skulle räcka för att pumpa upp till sumpen.

Och från sumpen några microjet (420l/h) som pumpar till respektive enhet (uvc, skimmer,kalkreaktor)

Tacksam för förslag på principlösning återkommer då senare med "ritning" på utförande för godkännande :)

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min sump ovan akvariet och nivågivaren har jag placerat i avrinningen från akvariet sedan låter jag en NewJet 2300 pumpa till sump, UV och skummare.

Tänk på vilken lyftkraft som pumpen har så det räcker till den höjd som sumpen sitter på och ger ett tillräckligt flöde.

/Tompa37

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer bra detta när jag hadde detta kar så hadde jag sumpen en tid bakom karet men ändå över lite granna. Hadde bara en ytavrinning i huvudkaret med en pump som drog vattnet upp i sumpen där skummare etc var. Sedan så åkte vattnet tillbaka via en kanal ner i huvudkaret funkade kanon. Avdunsningen funkade så att jag hadde min nivåvakt i ytavrinnings delen.

totalt så lyfte pumpen bara 60cm så nått tryckfall etc är ingen fara.

Tänk bara på att ha utblåset i sumpen högt upp så att ev hävert stannar annars så blir allt det vatten som är i sumpen ner i huvudkaret och ev översvämmning kan tänkas bli

Övrigt så funkade detta kanon om man har plats för sumpen brevid eller bakom!

post-736-14468912268863_thumb.jpg

post-736-14468912268932_thumb.jpg

post-736-14468912268991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en backventil på vägen upp till sumpen för att ta bort risken för hävertfunktion och utrinningen nere i sumpen för att minska oljudet.

En annan fördel med att ha sumpen ovan är att alla levande djur som åker tillbaka till karet inte krossas av en pump utan rinner bara ner i karet.

/Tompa37

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst så överlever nog någon liten stackare sedan så kommer det med den LS och sand eller annat som man stoppar i sumpen.

Tanken med en sump är att den ska vara en biologisk nedbrytare och kommer då också att producera många små kryp, så att utnyttja det och låta levande föda glida tillbaka i karet kommer nog göra många fiskar glada. :glad:

/Tompa37

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hembyggd variant som är placerad i avrinningen från akvariet. Det är en hallgivare som aktiveras av en magnet som är inbyggd i en liten flotör. När flotören sjunker så minskar den magnetiska effekten på hallgivaren och den i sin tur aktiverar en slangpump.

Hallgiveren och flotören är inbyggd i ett PVC-rör och fastsatt på röret som jag har som avrinning. Sedan håller den en given nivå i avrinningsröret. Dvs. när det avdunstar så pumpar den in mer osmosvatten till karet.

/Tompa37

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt rubrik. Någon som har en bra skiss på hur det skall utföras. Jag har ett 40liters som jag tänkte skulle kunna fungera som sump ovan akvariet (på andra sidan väggen)

Vill kunna koppla på en fristående skummare, tips på bästa typ & sort mottages samt en kalkreaktor och UVC.

Men på vilket sätt löser man automatisk vattenpåfyllning (ev. via kalmixer).

Huvudakvarie 450liter, tänkte att en powerhead 802 (x liter/h) skulle räcka för att pumpa upp till sumpen.

Och från sumpen några microjet (420l/h) som pumpar till respektive enhet (uvc, skimmer,kalkreaktor)

Tacksam för förslag på principlösning återkommer då senare med "ritning" på utförande för godkännande :)

//Iksero

En sump på 40 liter är som en mås-skit i atlanten...bättre att byta ut 39l, i veckan i ditt fyrahundraliters kar så sparar du en massa onödigt jobb....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan enkelt bygga en överrinningsdel med ett transparent rör eller ett PVC-rör. Kapa till röret i den längd som är till din nivå i karet, limma på en PVC skiva i botten och gör ett fäste som låser fast röret i kanten på karet. Sedan kan du låta röret/slangen från pumpen gå direkt ner i överrinningen och pumpa direkt ur till sumpen och allt annat....

/Tompa37

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...