oualid Postat 14 april 2014 Postat 14 april 2014 Nu har jag testat Ca-halten (Salifert Ca test) i karet och jag får märkliga värden.Enligt tabellen så är 500ppm det högsta värdet man kan få med 1ml Ca-3.I mitt fall måste jag blanda i 1.5ml Ca-3 för att det ska skifta färg från lila till blå.Detta innebär att värdet av Ca är betydligt högre än 500ppm i karet.Hur kan det vara möjligt att det är så högt värde av Ca?Vad gör man åt det?/Oualid Citera
krille 55 Postat 14 april 2014 Postat 14 april 2014 Mät i nyblandat vatten så det inte är fel på saltet. Det har jag råkat ut för Citera
oualid Postat 14 april 2014 Författare Postat 14 april 2014 Mät i nyblandat vatten så det inte är fel på saltet. Det har jag råkat ut förNej. Vattnet kommer från ett inkört kar. Citera
jacs Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Plussa bara värdet du fick på andra sprutan med 500 så vet du vad ca halten är. Samma gäller deras mg test. Citera
DaTrucka Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Bätte att köra "low resolution" testet.Det går ner med tiden så länge man inte tillför mer ca.Mät i en nyblandad hink vatten, det kan vara fel på saltet som sagts tidigare.Hur ser dom övriga värdena ut samt vad mäter du med?Då framförallt salinitet, kh och mg.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
oualid Postat 15 april 2014 Författare Postat 15 april 2014 Bätte att köra "low resolution" testet.Det går ner med tiden så länge man inte tillför mer ca.Mät i en nyblandad hink vatten, det kan vara fel på saltet som sagts tidigare.Hur ser dom övriga värdena ut samt vad mäter du med?Då framförallt salinitet, kh och mg.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).Salinitet OK.KH är för låg, kanske kan bero på det? Citera
DaTrucka Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Posta värdena och vad du mäter dom med.Ja högt ca kan bero på lågt kh.Men det är svårt att hjälpa till om man inte vet värdena.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Lasse Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Sätt inte till något Kalcium om du litar på din test. Helst verifiera med en annan test. Men håll upp dit KH runt 8-9 - får du en stor konsumtion av alkaliniteten (KH) så beror det på ett verkligt högt Ca och det kommer att sjunka med tiden.MVH Lasse Citera
acuario Postat 15 april 2014 Postat 15 april 2014 Hade blandat mg i min ca dunk moch tvärtom så jag hade över800 i ca i karet, och jäklar vad korallerna växte på, nu är det 500 och jag såg bara bra effekter av högre ca så köra över 500 vore perfekt men då räcker inte min kalkreaktor Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.