highlow Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Mitt vatten är lite gult är det normalt när man väl har startat upp, har haft karet igång i ca. en vecka nu,tacksam för svar Citera
Oyster Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Mitt vatten är lite gult är det normalt när man väl har startat upp, har haft karet igång i ca. en vecka nu,tacksam för svar Ta det lungnt..nybörjare ögon "S" mitt förslag är att du tar bort överdelen på skummaren och kör med stenhård syresättning under nio dagar. Har du "typ" faxekalk i karet så räcker det med ca: fyra dagar....är det riktigt illa så får du köra vattnet igenom "norrlands" röret.... Citera
stigigemla Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Skummaren skall du absolut ha på. Det gula kan mycket väl vara döda alger från LS t.ex.I så fall tar skummaren en del av det. Sedan är det bara att vänta på ammoniak och nitrittopp. När den är avklarad kan du kolfiltrera för att få bort resten av den gula färgen.SEDAN är det dags för vattenbyte och att börja sätta i djur. Det brukar vara ungefär en månad efter vatten i. Man brukar köra med liten belysningstid i början för att inte få så mycket trådalger. Citera
Oyster Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 Döda alger från LS i nytt vatten efter en vecka, tveksamt...såvida inte LS varit utsatt för något extremt dåligt handhavande....Med "norrlandsröret" menar jag kolfiltret.... Citera
highlow Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 jag har skött Ls som det är rekomenderart att göra, det gula uppkom efter några dagar efter jag lagt i stenen, skummaren går för fullt, ska ja sätta i ett ytterfilter så det rensar bättre eller vad tycker ni??? Citera
stigigemla Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Kör med skummaren bara. Vi vill ju ha igång bakteriekulturen. Det är helt normalt att gulfärgen kommer så fort om det är nyimporterad sten som varit uppe ur vattnet någon vecka. Citera
crille Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 jag skulle oxå kört på med skummaren,gulfärgen kan du få bort senare,nu är det väl dom tråkiga algerna du har att se fram mot. Citera
highlow Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 kan man börja bygga med stenen eller ska man bara låta den vara som den är? Citera
crille Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 nä det går fint att bygga,det är kul att göra något medan man väntar, Citera
highlow Postat 26 september 2005 Författare Postat 26 september 2005 tack för alla svaren gossar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.