Gå till innehåll

Erfarenhet av Zebrasoma xanthurum och Acanthurus leucosternon


Alessandro

Rekommenderade inlägg

De växer ju. Mina 1,1 m försäljningskar är i minsta laget för 10 centimeters. Somliga blir stressade av den lilla volymen. (230 liter) Jag försöker att bara få hem lite mindre som är lugnare i de karen.

Ctenochaetus strigosus och den gula kirurgen bör gå bra. Men två kirurger i ett 200 liters är mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De växer ju. Mina 1,1 m försäljningskar är i minsta laget för 10 centimeters. Somliga blir stressade av den lilla volymen. (230 liter) Jag försöker att bara få hem lite mindre som är lugnare i de karen.

Ctenochaetus strigosus och den gula kirurgen bör gå bra. Men två kirurger i ett 200 liters är mycket...

Ctenochaetus strigosus såg ju läcker ut, karet är 120 cm x 60 cm x 60 cm, karet är ca 400 L =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acanthurus nigricans har jag ihop med leucosternon men de har gått ihop i snart 5 år. Nigricansen är nu 11 cm typ o leucosternonen 14 max. De går i ett kar på 150x70x50 med barebottom och massa cirkulation vilket jag tror en huvudanledning till att det funkar. Parasiter stortrivs i sand och lugn cirkulation där de kan föröka sig.

jag har ett 50mm PVC rör som ligger utmed nedre bakkant med typ 20st 6mm hål borrade framåt utmed botten som det sitter en tunze 6045 i änden på och gör att jag får ett flöde även under stenen. jag har även en tunze 6085 som sitter strax över 6045an och blåser in bland levande stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acanthurus nigricans har jag ihop med leucosternon men de har gått ihop i snart 5 år. Nigricansen är nu 11 cm typ o leucosternonen 14 max. De går i ett kar på 150x70x50 med barebottom och massa cirkulation vilket jag tror en huvudanledning till att det funkar. Parasiter stortrivs i sand och lugn cirkulation där de kan föröka sig.

jag har ett 50mm PVC rör som ligger utmed nedre bakkant med typ 20st 6mm hål borrade framåt utmed botten som det sitter en tunze 6045 i änden på och gör att jag får ett flöde även under stenen. jag har även en tunze 6085 som sitter strax över 6045an och blåser in bland levande stenen.

Hade också tänkt köra barebottom med stark cirk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga problem med dem 2 fskarna tillsammans.

Har själv en Xanthurum med två andra kirurger.

Dessutom gjorde jag allt bakvänt och satte i Xanthurum först.

Om man gör som jag gjorde så lägg i dem andra kirurgerna på kvällen.

Min Xanthurum jaga dem nya fiskarna väldigt hårt, men nästa dag var rangordning klar.

Inge snack om vem som bestämmer i min burk, men ingen fisk har fått för mycket stryk.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga problem med dem 2 fskarna tillsammans.

Har själv en Xanthurum med två andra kirurger.

Dessutom gjorde jag allt bakvänt och satte i Xanthurum först.

Om man gör som jag gjorde så lägg i dem andra kirurgerna på kvällen.

Min Xanthurum jaga dem nya fiskarna väldigt hårt, men nästa dag var rangordning klar.

Inge snack om vem som bestämmer i min burk, men ingen fisk har fått för mycket stryk.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga problem med dem 2 fskarna tillsammans.

Har själv en Xanthurum med två andra kirurger.

Dessutom gjorde jag allt bakvänt och satte i Xanthurum först.

Om man gör som jag gjorde så lägg i dem andra kirurgerna på kvällen.

Min Xanthurum jaga dem nya fiskarna väldigt hårt, men nästa dag var rangordning klar.

Inge snack om vem som bestämmer i min burk, men ingen fisk har fått för mycket stryk.

Mvh Thomas

Såg en Xanthurum och en leucosternon igår i en butik....fingrarna kliade ordentligt men måste skaffa UVC innan...[h=2][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte min leucosternon föra veckan en store Xanthurum var på den hela tiden , efter ca. 5 dagar har lugnat sig

Du måste köra UV hela tiden börja några veckor innan du släpper in den, min fick prick efter en dag.

Fråga butiken vad är för mat han får (Nori livs viktigt) , glöm inte ska vara minst en månad i karantän.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...