Gå till innehåll

DSR metoden


PeterG

Rekommenderade inlägg

Mycket intressant metod som ger dig koll på vad du gör .

Glennf i Holland som startade det hela har en hel del fina bilder från sitt akvarium på sin hemsida och på bla trådar på reefcentral.com och ultimatereef.co.uk

DSR är utan vattenbyten , nogranna tester av vattenparametrar med dokumentation , nogranna iaktagelser av ett antal biologiska parametrar (tex färgen hos xenia)tillsatser av några få kemikalier etc

Har själv börjat praktisera det hela i nedbantad skala inför uppstarten av mitt stora akvarium.

Kolla på dsrreefing.nl så finns allt om Glenns metod där.

post-7151-14468933273291_thumb.jpg mitt nano 60 l

post-7151-14468933273526_thumb.jpg några rel.billiga enkla kemikalier

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har totalt missat denna trådstart. Är väldigt intresserad av metoden och kommer att börja testa detta i slutet av denna månad. Kommer dock inte köra fullt ut som Glenn gör utan kommer nog att göra en del vattenbyten även i framtiden, dock inte i samma omfattning som nu (ca 6% i veckan).

Problemet jag har är att veta exakt vad jag skall köpa och kommer nog att köpa alla kemikalier direkt från Glenn istället. Var ändå ganska billigt.

Vad jag har förstått så verkar du dock ha koll på vilka kemikalier som ingår. Har då en liten fråga angående järn tillsatsen. Hur mixar du den lösningen och vad ingår?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att fler prövar.

vore intressant att få veta hur det går.

Järn mot fosfat:

50 g FeSO4

101.5 g citrat

500 ml vatten

Följ NOGA Glenns doseringsanvisningar gällande järn.

Man kan säkert byta till andet chelating agent som EDDTA eller liknande, men har ej testat detta ännu.

Har själv inte haft anledning att doserat järn ännu.

Hälsn PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...