Zavius Postat 25 september 2005 Dela Postat 25 september 2005 Hejsan hoppsan gänget!Idag skaffade jag mig en mandarin, man kan nog säga att det var lite gamble eftersom den inte åt. Den käkar inte fryst artemia och jag undrar om ni har några förslag om hur jag ska få i den lite krubb? Uhm, jag har cirka 40 kg levande sten. Den kanske klarar sig bara på det? Jag har hört att man också kan mata med fryst plankton? Några kommentarer till det? Vore ytterst tacksam/Alexander Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 september 2005 Dela Postat 25 september 2005 normalt så finns det ju mat i stenen,men då kommer ju också konkurransen in i bilden -dvs om du har andra fiskar som slåss om samma typ av foder.men prova med räk-rom,du kan också lägga i en liten "kryddburk" med artemia eller mysis på botten som den kan simma in i och käka i fred.det vanligaste problemet med mandariner är väl just att dom svälter ihjäl i konkurransenmed andra snabbare fiskar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zavius Postat 25 september 2005 Författare Dela Postat 25 september 2005 Har inga koraller i karet. Fiskarna jag har är: 1 amphiprion ocellaris1 Chaetodon Auriga1 Centropyge Bicolor1 N.Magnificaoch mandarinen såklart.. Jag är säker på att det finns mycket djur i stenen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 september 2005 Dela Postat 25 september 2005 det är isåfall aurigan som är närmaste medtävlare,men testa med räkrom -dom brukar gilla det.håll koll så att den inte magrar! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zavius Postat 25 september 2005 Författare Dela Postat 25 september 2005 Räkrom? Uhm.. vadå för räkrom.. ska jag göra på något speciellt vis? Var kan jag få tag på räkrom? Schyst Greger att du vill hjälpa mig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 25 september 2005 Dela Postat 25 september 2005 du kan ta rom från vanliga frysta räkor Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Du kan ju odla egen artemia det är ganska lätt. Med lite tur så kan din mandarin börja äta fryst foder men det kan ta ganska lång tid innan dom vänjer sig med det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zavius Postat 26 september 2005 Författare Dela Postat 26 september 2005 Tack för svaren! Ska testa idag. Önska mig lycka till.Jag vill ju inte att den ska dö, jag har liksom.. typ... förälskat mig redan (Ja det är en hanne så sluta titta snett på mig , lol)Tack igen!Mvh/Alxander Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Mandariner lever huvudsakligen på små små räkdjur som kallas copepoder. Man brukar kunna se dem springa omkring på sanden, rutan och stenen på natten om man lyser med en ficklampa.De ser ut så här i mycket kraftig förstoringOm du gör livet lättare för copepoderna i ditt akvarium kommer de att föröka sig kraftigt... och därmed får du högklassig föda till din mandarin.Och vad behöver då copepoder för att föröka sig? De är ganska enkla faktiskt. De behöver lämplig föda såsom phytoplankton och dylikt och en skyddad miljö. Det är även möjligt att odla copepoder i en separat behållare.Du kan läsa mycket mer om copepoder på den här sidanhttp://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/breeder2.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zavius Postat 26 september 2005 Författare Dela Postat 26 september 2005 Tack till dig också Dykaren!Hyggligt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
xxxperxxx Postat 26 september 2005 Dela Postat 26 september 2005 Har idag sett mandariner kalasa på ett relativt nytt foder som heter "Formula one/Formula two Marine Pellet" som tillverkas av "Ocean Nutrition". Små halvmjuka kulor som finns i 2 storlekar. Prova med det... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zavius Postat 28 september 2005 Författare Dela Postat 28 september 2005 Nu fyra dygn sedan jag hade i mandarinen i karet och han ser ut att må fin fint. Idag så sprutade jag lite fryst plankton framför honom och han käkade någon bit Hoppas han fortsätter med det. Jag har också fött upp lite artemia som jag hoppas han får glädje av Tack för alla era svar det hjälpte en hel del!Mvh/Alexander Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Skinner Postat 29 september 2005 Dela Postat 29 september 2005 Kunde inte låta bli att lägga upp en länk till en av mina favoritartiklar på ämnet:http://reefkeeping.com/issues/2005-02/nftt/index.phpLycka till IAF! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.