Gå till innehåll

Mata mandarin


Zavius

Rekommenderade inlägg

Hejsan hoppsan gänget!

Idag skaffade jag mig en mandarin, man kan nog säga att det var lite gamble eftersom den inte åt. Den käkar inte fryst artemia och jag undrar om ni har några förslag om hur jag ska få i den lite krubb?

Uhm, jag har cirka 40 kg levande sten. Den kanske klarar sig bara på det? Jag har hört att man också kan mata med fryst plankton? Några kommentarer till det?

Vore ytterst tacksam

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

normalt så finns det ju mat i stenen,men då kommer ju också konkurransen in i bilden -dvs om du har andra fiskar som slåss om samma typ av foder.

men prova med räk-rom,

du kan också lägga i en liten "kryddburk" med artemia eller mysis på botten som den kan simma in i och käka i fred.

det vanligaste problemet med mandariner är väl just att dom svälter ihjäl i konkurransen

med andra snabbare fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandariner lever huvudsakligen på små små räkdjur som kallas copepoder. Man brukar kunna se dem springa omkring på sanden, rutan och stenen på natten om man lyser med en ficklampa.

De ser ut så här i mycket kraftig förstoring

copepod.jpg

o-dgiacomo-copepod.jpg

Om du gör livet lättare för copepoderna i ditt akvarium kommer de att föröka sig kraftigt... och därmed får du högklassig föda till din mandarin.

Och vad behöver då copepoder för att föröka sig? De är ganska enkla faktiskt. De behöver lämplig föda såsom phytoplankton och dylikt och en skyddad miljö. Det är även möjligt att odla copepoder i en separat behållare.

Du kan läsa mycket mer om copepoder på den här sidan

http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/breeder2.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu fyra dygn sedan jag hade i mandarinen i karet och han ser ut att må fin fint. Idag så sprutade jag lite fryst plankton framför honom och han käkade någon bit :) Hoppas han fortsätter med det.

Jag har också fött upp lite artemia som jag hoppas han får glädje av :P

Tack för alla era svar det hjälpte en hel del!

Mvh

/Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...