Gå till innehåll

Bredd på MH armatur


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Reflektorn är högst 20 cm lång, så om armaturen är 60cm eller 200cm spelar ingen roll. Men visst funkar den till ditt kar, men själv tycker jag det är för lite med en 150W till detta kar, två stycken hade varit bättre. Du får sätta dom ljuskrävande korallerna precis under lampan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Måste jag i alla fall komplettera med T5 rör utöver MH'n?

inget är väl nödvändigt, utan mer vad man själv vill. en MH på 250w eller 2 st 150w räcker till ditt kar.

det är ju inget tvång med ljust lysrör och mh tillsammans, men tänk på att ta aningen högre färgtemp på MH-lampan om du inte ska lysrör.

sen är ju inte T5 något som är ett tvång framför något annat heller.

har du T8 eller T8-delar så använd dem. den här hobbyn kostar tillräckligt som den gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svaret.

Sitter och funderar på om jag ska slå till och köpa den begagnade MH armaturen från annonsen. Mitt kar har välvd ruta och smalnar av ganska mycker på sidorna, så det blir ganska givet att jag bygger upp stenarna i mitten och 1-2 T5 armaturer gör det riktigt trångt.

Det jag oroar mig för är trots allt sidorna som inte kommer att få mycket ljus med endast MH:n

Armaturen i fråga är en 150W på 13000K (tror jag), och jag har inte tänkt ge mig i kast med för avancerade djur i början.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nelson!

Har precis satt igång igen med karet. Det enda jag ordnat sen sist är en standpipe som jag har kvar att montera. Mitt stora problem var belysningen, men den ska nu vara ordnad, precis samma konfiguration som din tror jag. Ska bara hitta en Deltec MC500 och en bra cirkulations pump och koppla ihop och pröva att allt funkar.

Jag hoppas på att sätta igång karet ganska snart.

Jag får ordna resten i efterhand (Tunze Turbelle, auto påfylln., nivåvakt, UVC, etc.)

Hur går det för dig? Kör du med ozmos filter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...