Gå till innehåll

Ick-led. UV-LEDs?


freddi36

Rekommenderade inlägg

Någon som handlat från Ick-led.com?

Hittade hemsidan av en slump och kollade runt lite, dom har några intressanta UV led på 5w. Blev lite sugen att byta ut två av mina dualcore violet mot någon av dessa 5w chip dom säljer. Dualcore körs på 3,6v 1000mA. Dessa UV kan köras på 3,3-3,8v och 1300mA max så det borde fungera att bara ta bort två dualcore och ersätta med dessa?

Vilka hade ni valt? Finns ju en del olika

http://www.lck-led.com/ultra-violet-leds-c-173.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det våglängderna mellan 410 och 455 du behöver så tycker jag att detta är oöverträffat - speciellt om man kör på 1000 mA (det klarar 2000 mA) men vinsten är att om man kör det på 1000 mA så får varje LED ungefär 350 mA (tål 700 mA) och då får man ut ca 25 % mer fotoner per insatt watt jämfört med om man kör på max

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det chippet finns ju, men det ideala hade varit ett chip på runt 420nm som kan köras på 1000mA och drar ca 3,5v. Då kan jag byta två chip i min nuvarande slinga (ett violet chip måste bytas men kollar runt på lite roliga alternativ)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in en fråga till,, har en kontrollenhet där jag kan ställa in % 0-100. Drivarna är på 1000mA. Om jag kopplar ett chip som endast klarar 700mA men ställer in den drivaren via kontrollenheten på 70% borde det väl vara det samma som att köra en 700mA drivare på 100%? Dvs det skulle fungera att koppla såhär sålänge jag ställer % på enbart 65-70%?

Undrar pga att jag hittar många kul chip till att byta ut på de andra slingorna också, men nästan alla klarar bara 700mA

Edit, borde ju va lätt att kolla med voltmätare..

Ändrat av freddi36
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom var intressanta! Men tyvärr måste de gå på 1000mA för att slippa byta drivare. Har iofs en meanwell drivare på 700ma men den går inte att dimma

Strömmen är ju alltid ett maxvärde... Det går alltid köra med mindre ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger in en fråga till,, har en kontrollenhet där jag kan ställa in % 0-100. Drivarna är på 1000mA. Om jag kopplar ett chip som endast klarar 700mA men ställer in den drivaren via kontrollenheten på 70% borde det väl vara det samma som att köra en 700mA drivare på 100%? Dvs det skulle fungera att koppla såhär sålänge jag ställer % på enbart 65-70%?

Undrar pga att jag hittar många kul chip till att byta ut på de andra slingorna också, men nästan alla klarar bara 700mA

Edit, borde ju va lätt att kolla med voltmätare..

Nej det fgår inte göra så eftersom drivarna justerar intensiteten med PWM. Voltmetern kommer däremot att visa fel för den hinner inte med utan visar ett medelvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömmen är ju alltid ett maxvärde... Det går alltid köra med mindre ström.

Självklart, men om jag bara ska byta två dioder i slingan måste de kunna gå på runt 3,5v eftersom resten tar det. Har inte sett några som går på mer än 1000mA men enbart runt 3,5v

Nej det fgår inte göra så eftersom drivarna justerar intensiteten med PWM. Voltmetern kommer däremot att visa fel för den hinner inte med utan visar ett medelvärde.

Det visste jag inte, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pwm signalen gör så som att du står med en strömbrytare och tänder och släcker väldigt snabbt. Samma teknik har vi till borstlösa elmotorer inom rc. Matas med ex 12V och voltmeter visar 12V men mäter du frekvensen så ser du att den ändrar sig mha pwm signalen. Troligtvis uppför sig ldd driverna på samma sätt plus att man har en strömbegränsning men är givetvis mindre om den matas med mindre ström.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...