Gå till innehåll

Konvertering från Sött till Salt..


Dopply

Rekommenderade inlägg

Jag har nu kört med Sötvatten några år, och tänkte nog prova på saltvatten.

Men jag är helt novis, utom det lilla jag läst här då.

Då till frågan(orna).

Jag har ett Juwel Rio 180L i drift nu, som jag tänkt konvertera till salt(om det fungerar att göra så).

Den belysning jag har är standard armaturen med 2x45w T5, dvs runt 0.5w/l.

Filtret är också Standard modell för sötvatten, kanske går att byta ut några svampar till något mer saltvattenanpassat?

Sedan verkar jag behöva en skummare av något slag, och streamers för att öka på cirkulationen i karet.

En saltmätare och fosfattest, jag antar att mina sötvattentest för KH.PH.NO3.NO4 även fungerar för saltvatten?

Sedan till vattenfrågan, hur gör man saltvatten? Bara ta kranvatten och hälla i saltvattensalt?

Mitt kranvatten har PH 8.1 och KH 7.5(om jag minns rätt).

Är jag på rätt väg? Eller har jag missat något viktigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har missat en superviktig grej.. Innan vi ens börjar ge RÅD..

Vad är det tänkt att du ska ha i ditt saltkar.. Vad är det som triggar dig så pass att nu ska det bli SALT!

Det du stoppar i sätter kraven på det tekniska.. Dvs man kan sikta högt o lågt.. Frågan är din smak/tanke på just ditt kar..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga!

Jag kommer att ha enkla mjuka koraller, och någon kräfta och lite snäckor.. Men sedan är ett krav från min dotter att vi måste ha några clowner i.

Men i övrigt blir det inte speciellt mycket fisk.

Det jag förundras över i ett saltkar är just korallerna och dom fina färgerna som inte finns att få någon annanstans. Allt lever!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där med watt per liter får du ta med en nypa salt..jag har 2*54 watt men bara 30 cm högt..växer som skam ..har du högre kar kan du ju bygga lite o placera några mjukisar o lps där på toppen så tror jag det funkar.Annars tror jag du kommer långt med 10 procentiga vattenbyten i veckan samt låg belastning av fisk=i mitt tycke en förutsättning för att lyckas lowtech..en skummare är inget jättemåste men underlättar och hjälper till att lyckas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det där med watt per liter får du ta med en nypa salt..jag har 2*54 watt men bara 30 cm högt..växer som skam ..har du högre kar kan du ju bygga lite o placera några mjukisar o lps där på toppen så tror jag det funkar.Annars tror jag du kommer långt med 10 procentiga vattenbyten i veckan samt låg belastning av fisk=i mitt tycke en förutsättning för att lyckas lowtech..en skummare är inget jättemåste men underlättar och hjälper till att lyckas

LPS, är det sk stenkoraller? Har inte riktigt koll på alla förkortningar än..

Men det låter bra med belysningen, då hoppas jag att det räcker till. Behöver jag mer belysning så tror jag värmen kan bli lite problem, brukar ha svårt att komma under 27 grader under de varma dagarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lps är en förkortning på long polyped stony coral och behöver inte så mycket ljus så det skulle nog lämpa sej bra med uppsättningen av ljus du har nu förutsatt att du har fräscha lysrör och som är anpassade för saltvatten

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon bra sida där man kan söka på koraller med deras krav på ljus å diverse andra värden?

Detta är en helt ny värld för mig, som verkar vara ganska omfattande..

Jag frågar igen om tillverkning av saltvattnet. Jag har PH8.1 Kh7.5 i kranen, i mitt huvud säger det mig att jag så måste köra med osmos för att kunna få vattnet mjukt nog för att kunna tillsätta salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är tveklöst mer ljuse.. Dubbla upp till fyra rör.. Gärna så du kan styra vita resp blåa rör separat.. Blir ett roligare kar med mer ljuse.. 27 grader är helt ok..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon bra sida där man kan söka på koraller med deras krav på ljus å diverse andra värden?

Detta är en helt ny värld för mig, som verkar vara ganska omfattande..

Jag frågar igen om tillverkning av saltvattnet. Jag har PH8.1 Kh7.5 i kranen, i mitt huvud säger det mig att jag så måste köra med osmos för att kunna få vattnet mjukt nog för att kunna tillsätta salt?

Du missar lite poängen med osmos.. Dina två nämnda värden är ok.. Men vänd tankesättet ang osmosen.. Uppgiften för den är snarare att du inte ska få med sånt som inte ska vara i karet.. , det kommer en dag då du laggt i en ganska stor summa pengar på fisk o koraller.. Då vill man säkerställa att man inte tillför något skit via vattnet som påverkar din miljö..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret du har anser lilla jag att du kan skippa, med låg fiskbelastning, bra levande sten och regelbundna vattenbyten kommer du långt! Ytavrinning är viktigt, med ett oborrat kar så kan du bygga en liten overflowbox i ett hörn där du kan lägga en liten maxijet som pumpar tillbaka vattnet, gör du den lite större så kan du få ner en liten skummare (köp en av bra kvalitet om du ska ha en), två doppvärmare (kör flera små för att undvika skada om den går bananas och kokar karet), och kanske lite aktivt kol eller fosfatremover. Automatisk top off är otroligt skönt att ha.

Två styrbara streamers med variationsprogram och dubbla ljuset så har du dig ett fantastiskt kar!

Bra nyttodjur kan vara räkor som äter glasrosor (snabbväxande bruna anemoner) och betare som äter alger (sniglar, eremiter, kanske en blenny som du lär att äta alg-pellets så den inte svälter när den käkat upp alla alger).

Välkommen och lycka till!!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kranvatten kan du nyttja och bara tillsätta salt när temp är 25 grd så kollar du med refraktometer vad halten är, tillsätter mer salt eller mera vatten för att höja resp sänka salthalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt kranvatten kan du nyttja och bara tillsätta salt när temp är 25 grd så kollar du med refraktometer vad halten är, tillsätter mer salt eller mera vatten för att höja resp sänka salthalten.

Du menar att jag kan använda kranvattnet direkt? Utan att bruka en Osmolator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret du har anser lilla jag att du kan skippa, med låg fiskbelastning, bra levande sten och regelbundna vattenbyten kommer du långt! Ytavrinning är viktigt, med ett oborrat kar så kan du bygga en liten overflowbox i ett hörn där du kan lägga en liten maxijet som pumpar tillbaka vattnet, gör du den lite större så kan du få ner en liten skummare (köp en av bra kvalitet om du ska ha en), två doppvärmare (kör flera små för att undvika skada om den går bananas och kokar karet), och kanske lite aktivt kol eller fosfatremover. Automatisk top off är otroligt skönt att ha.

Två styrbara streamers med variationsprogram och dubbla ljuset så har du dig ett fantastiskt kar!

Bra nyttodjur kan vara räkor som äter glasrosor (snabbväxande bruna anemoner) och betare som äter alger (sniglar, eremiter, kanske en blenny som du lär att äta alg-pellets så den inte svälter när den käkat upp alla alger).

Välkommen och lycka till!!

Låter bra. Min tanke var att skaffa en tunze nano-skimmer, jag behöver nog lite hjälp av tekniken nu i början..

Men vad är syftet med den där överrinningen? Har den någon slags renande funktion?

Annars tänkte jag att man kanske kunde fylla utrymmet i mitt befintliga filter med levande sten? Eller är jag ute å cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att juvel har möjlighet att dubbla belysningen,färdiga kit typ..det är nog att föredra som manne säger..då är jag nästan säker på att det är tillräckligt..ang osmos är det viktigt hur du bor..har du egen brunn bör du nog ha osmos..har du bra kranvatten som jag är det nog inte avgörande om du ska hålla det du var inne på. Hade själv ingen i början..men skaffade en efter mördande reklam..tröttnade att krångla o vips är man tebaks där man började dvs ingen osmos,märker ingen skillnad..men det är ju heller inget 28.000:- kar..så jag anser mig inte behöva både hängseln o livrem ifall att om typ månen ramlar ner hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lutar åt att jag får investera i en till armatur så jag får 4x45w.. Men detdär med kit som du pratar om har jag aldrig sett, men 2 armaturer ryms brevid varandra..

Måste reda ut detta med min befintliga filterbox, verkar råda lite delade meningar om dess existensberättigande. Mitt förslag att fylla det med levande sten gör ju att jag får en extra cirkulation på 800l/h, fast det är ju ingen belysning i den boxen..

Jag kommer att köra med en skimmer, den borde väl fylla funktionen av en överrinningsbox? Eller är det något jag missar här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinning tar ytvatten proteinet och leder ned till skummaren.

Men jag har ju ingen sump, utan tänkt ha all teknik invändigt i karet. Och då trodde jag att denna http://www.pwss.se/product.php?productid=4324&cat=812&page=1 Tunze Nanoskimmer skulle uppfylla ytreningen..

Jag får ta och revidera mina planer tror jag, och bygga en överrinningsbox i det hörnet som min befintliga box sitter nu. Kan bli kul att pula lite..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningen är viktig för att undvika att hinnor av organiska ämnen lägger sig på ytan och blockerar syreutbytet.

Ditt ytterfilter är en potentiell risk, det kommer samlas massa skit i den, sediment och fiskbajs. Risken finns för syrefria zoner med svavelväte som följd när någon sparkar till den. Det finns otroligt få saltakvarister som kör med ytterfilter. Det hör sötvattensakvaristiken till och passar bra där.

Ska du köra Low-tech så är less is more attityd att föredra. Bra cirkulation, lite ytavrinning och eventuellt en skummare, så kommer vattenbyten sköta resten.

Tänk efter hur du vill åstadkomma din näringsexport. Det är den som kommer avgöra arbetsbelastning och utrustning.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överrinningen är viktig för att undvika att hinnor av organiska ämnen lägger sig på ytan och blockerar syreutbytet.

Ditt ytterfilter är en potentiell risk, det kommer samlas massa skit i den, sediment och fiskbajs. Risken finns för syrefria zoner med svavelväte som följd när någon sparkar till den. Det finns otroligt få saltakvarister som kör med ytterfilter. Det hör sötvattensakvaristiken till och passar bra där.

Ska du köra Low-tech så är less is more attityd att föredra. Bra cirkulation, lite ytavrinning och eventuellt en skummare, så kommer vattenbyten sköta resten.

Tänk efter hur du vill åstadkomma din näringsexport. Det är den som kommer avgöra arbetsbelastning och utrustning.

Du får allt att låta så enkelt! Jag är ändå livrädd för att jag ska göra något dumt :P

Finns det någon BTN-Bakgrundsmodell som skulle passa i ett saltakvarium? Tänkte att man kan bygga överrinningsboxen med sånt, eller är glas att föredra?

Sedan ang cirkulationen, jag läste någonstans att en riktlinje var 14ggr volymen/h det skulle för mig betyda ca 2500l/h, Så en powerhead i boxen på runt 1000l/h, sedan 2 streamers för att komma upp till 2500l/h.. Låter det sunt? Sedan verkar inte en skummare vara livsviktigt, men jag kommer ändå göra boxen stor nog för att rymma en sådan..

Sedan till belysning. Kommer ju köra T5 Juwel armaturer och dom har ju lite speciellt mått på sina rör, Sylvania har ju Aquastar och Coral Star till mitt kar, Aquastar ligger på 10.000K och blir lite ljuslila ljus(har det i mitt sötvatten nu), sedan Coral Star som har lila/blått ljus mellan 410-450nm. Skulle två av varje av dem fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...