Gå till innehåll

Vart köper man nytt osmosfilter?


Fishtank

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har en Haquos pure lifewater system osmos som jag letar efter ett nytt filter till men vet inte riktigt vart man kan beställa ett nytt. (Se bild: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/pure-lifewater-system-osmos-haquoss-osmossystem.html)

Har fått för mig att detta ska vara ett ganska så vanligt osmosfilter och tänkte därför be er om länkar till vart man kan köpa ett nytt filter online.

Den enda sida jag har hittat är: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/purelife-osmos-haquoss-membran.html och nästan 700 spänn för ett filter verkar ju svindyrt. Men vad vet jag?

Kanske passar ett billigare filter som är gjort för en annan osmos?

Eller krävs det att det är Haquos egna?

Alla länkar uppskattas :)

EDIT:

Nu har jag inte använt osmosen allt för länge, köpte den för ungefär ett år sedan och sedan har den legat ett tag utan att användas. Är det så att membranet håller länge och att det är de andra filtren man kan sätta till som behöver bytas oftare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har osmosen legat förvarad då den inte använts? Ligger den så membranet torkar så kan det spricka och osmosen blir verkingslös.

Hmm, den har bara legat utan att användas i mitt badrum. Dvs, jag lämnade den ihopsatt utan att plocka ut membranet. När jag sedan öppnade osmosen för att kontrollera hur det såg ut så kändes det nästan som att det fortfarande var fuktigt. Körde osmosen ett tag utan att spara vattnet och körde sen igång som vanligt. Skulle gissa på att den har legat utan att användas i ungefär ett halvår.

Är detta ett felaktigt sätt att förvara osmosen på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man har osmosen fuktig/våt så ska det funka att köra igång igen som du gjort.

För att veta om du behöver byta ditt osmosmembran så bör du mäta TDS på ditt osmosvatten för att se ifall det släpper igenom oönskade partiklar eller ej.

Är du osäker, inte kan få mätt, eller känner att det är dags för nytt så kolla på länken som Roger skrev ut. Stig har bra koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! :)

Ringde till oceanakvarium och fick som tips att testa kH i kranvattnet och sedan osmosvattnet för att se om den fungerade eller inte.

Mitt kranvatten mätte 4 kH, medans mitt osmosvatten redan ändrade färg efter första droppen, vilket är mindre än 1 kH. Om så var fallet så fungerade mitt filter någorlunda bra sa han. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...