msen Postat 14 maj 2014 Dela Postat 14 maj 2014 Idag när jag kom hem såg jag att rörmasken satt utan sitt skal i en av streamerpumparna. Den hade klarat sig bra och bara fastnat där. Hur vanligt är det att en rörmask lämnar sitt skal? Ömsar de skal? Det är även två huvuden på masken. Hur gör jag nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 14 maj 2014 Dela Postat 14 maj 2014 Min försvann ur sitt rör häromdagen - nu tittar ett nytt huvud uppMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mrnorton Postat 14 maj 2014 Dela Postat 14 maj 2014 Har två huvuden ur samma rör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
msen Postat 14 maj 2014 Författare Dela Postat 14 maj 2014 Nej det är två huvuden på själva masken som ligger på botten utan skalet/röret. När jag nu tittade så verkar det som om masken håller på att skapa ett skal av den levande sanden som ligger på botten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jflod Postat 14 maj 2014 Dela Postat 14 maj 2014 Jag köpte en rörmask som fick sitt skal förstört. När jag kom hem så var den utan helt. Precis som din då låg den sen på bottnen och gjorde nytt mha sanden, tog ett par dagar om jag mins rätt. plymen tror jag är gälar och har på mina varit två.Den försöker troligen sätta fast sig så fort som möjligt så lägg den vid en sten där du vill ha den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
msen Postat 15 maj 2014 Författare Dela Postat 15 maj 2014 Idag är hela masken utom ca 5mm och plymen täckt av sand. Spännande det här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mrnorton Postat 15 maj 2014 Dela Postat 15 maj 2014 I mitt fall där jag har två huvuden i samma rör kommer den ena att krypa ur eller förblir dom i samma rör? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jflod Postat 16 maj 2014 Dela Postat 16 maj 2014 I mitt fall där jag har två huvuden i samma rör kommer den ena att krypa ur eller förblir dom i samma rör?De ska ha ett gäng små ben som de springer ut och in ur röret med. Vet inte ens om det är möjligt att de delar rör eller kanske har ett var men brevid. Har du bild? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peckoltia Postat 21 maj 2014 Dela Postat 21 maj 2014 Intressant, mina byter platser i karet men har skalet med sej vid flytten, de har ju en masklik bakända så kryper dom iväg med den till hjälp ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mrnorton Postat 21 maj 2014 Dela Postat 21 maj 2014 De ska ha ett gäng små ben som de springer ut och in ur röret med. Vet inte ens om det är möjligt att de delar rör eller kanske har ett var men brevid. Har du bild?Här kommer bilden på min rörmask. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jflod Postat 23 maj 2014 Dela Postat 23 maj 2014 Kul, var inte så jag tänkte att du menade.Skulle tro att de kommer vara kvar så då de inte verkar ha besvär av varandra. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
msen Postat 23 maj 2014 Författare Dela Postat 23 maj 2014 Det verkar som att min rörmask har återhämtat sig. Den ligger lite i skydd inne i revet men jag ska se om jag kan få fram den om ett tag och lägga upp en bild på en rörmask som bygger nytt rör. Den var helt svart innan och påminde mycket om en blodigel i formen.Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.