Gå till innehåll

Rörmask lämnat sitt skal


msen

Rekommenderade inlägg

Idag när jag kom hem såg jag att rörmasken satt utan sitt skal i en av streamerpumparna. Den hade klarat sig bra och bara fastnat där. Hur vanligt är det att en rörmask lämnar sitt skal? Ömsar de skal? Det är även två huvuden på masken. Hur gör jag nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är två huvuden på själva masken som ligger på botten utan skalet/röret. När jag nu tittade så verkar det som om masken håller på att skapa ett skal av den levande sanden som ligger på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en rörmask som fick sitt skal förstört. När jag kom hem så var den utan helt. Precis som din då låg den sen på bottnen och gjorde nytt mha sanden, tog ett par dagar om jag mins rätt. plymen tror jag är gälar och har på mina varit två.

Den försöker troligen sätta fast sig så fort som möjligt så lägg den vid en sten där du vill ha den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall där jag har två huvuden i samma rör kommer den ena att krypa ur eller förblir dom i samma rör?

De ska ha ett gäng små ben som de springer ut och in ur röret med. Vet inte ens om det är möjligt att de delar rör eller kanske har ett var men brevid.

Har du bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att min rörmask har återhämtat sig. Den ligger lite i skydd inne i revet men jag ska se om jag kan få fram den om ett tag och lägga upp en bild på en rörmask som bygger nytt rör. Den var helt svart innan och påminde mycket om en blodigel i formen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...