Gå till innehåll

Använda ytavrinningsboxen, eller inte?


agalychnis

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har ett RSM 130D och jag skall sätta in BTN slimline som bakgrund och funderar på hur jag skall få till ytavrinningen snyggt och funktionellt.

Bäst för avrinningen blir väl med den medföljande boxen, men den sticker ut en del från bakväggen, så helst skulle jag inte vilja använda den.

Jag skulle helst vilja göra som på den (lånade) bifogade bilden, men är orolig för att ytavrinningen blir otillräcklig.

Det borde ju bli ett snabbt flöde i ytan, så att man får bort hinnan om man kör med en mindre ytavrinning, så länge den klarar av att förse sumpen med tillräcklig vattenmängd?

Vad tycker ni?

post-2851-14468933469719_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte du köra sump?

Jo, skall köra sump under karet och skall ha avrinningen till sumpen via två rör som skall gå genom bakväggen ner till sumpen.

Jag tänker avdela området bakom ytavrinningen i visningsdelen med en glasskiva, så att allt ytvatten går ner i sumpen.

Frågan är om ytavrinningen blir bra med lösningen på bilden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet jag ser e att ytavrinningen måste va tillräckligt stor för att både tillgodose bakdelen i rsm och samtidigt ta förbi tillräckligt mycket vatten så den kan förse sumpen under med vatten utan att du får ett jävla baksug med luft =oväsen . Samtidigt som du inte kan ha hålen för lågt ner i bakredelen av rsm eftersom då kommer inte sumpen klara av att svälja allt vatten som åker ner vid eventuellt strömavbrott . Samtidigt som du riskerar att få en massa stillastående vatten i bakre delen av rsm då som håller lägre nivå därbak än vad rören är satta :s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet jag ser e att ytavrinningen måste va tillräckligt stor för att både tillgodose bakdelen i rsm och samtidigt ta förbi tillräckligt mycket vatten så den kan förse sumpen under med vatten utan att du får ett jävla baksug med luft =oväsen . Samtidigt som du inte kan ha hålen för lågt ner i bakredelen av rsm eftersom då kommer inte sumpen klara av att svälja allt vatten som åker ner vid eventuellt strömavbrott . Samtidigt som du riskerar att få en massa stillastående vatten i bakre delen av rsm då som håller lägre nivå därbak än vad rören är satta :s

Jag skall avdela avrinningen till sumpen under karet och så skall jag borra stora (60mm samt sätta i galler, se bild) hål i mellanväggen till den interna sumpen för vattentillförsel till de befintliga cirkulationspumparna.

Pumparna kommer att sitta tillsammans till vä, som de normalt gör och inte isär som på min ritning.

post-2851-14468933469933_thumb.jpg

post-2851-14468933470022_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som du skriver beror på flöde. Men investera i en dc2000 pump på fish-street.com så kan du ställa retur flödet som det passar :)

Jag har en pump med ställbart flöde 600-1200L/h. Max tryckhöjd 2m. Hoppas att den räcker till, annars har jag två......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...