Gå till innehåll

Nån som provat RGB-led?


Zapf

Rekommenderade inlägg

Jag är verkligen en amatör på det här, men nyfiken. Såg nån som hänvisade till en RGB-led tidigare och blev lite sugen på att prova. (Är det nån som gjort det redan?) Jag tänkte komplettera mitt befintliga ljus.

Talar inte den här beskrivningen emot sig själv? Se led-specen och läs sedan noteringen nedan.

0f5f14e6a1f150e3c0666d7f844ecb3a.image.250x250.jpg 3x3W RGB LED 6 Pin

$22.99

9W RGB High Power LED, 3W for each color 6 pins

  • Red: Forward voltage:2.0-2.5v Forward current: 700mA
  • Green: Forward voltage:3.2-3.5 v Forward current: 700mA
  • Blue: Forward voltage:3.2-3.5 v Forward current: 700mA

Special Order Item

RGB-3W-LED.jpg

Note: each color channel is able to take a maximum of 350mA of current, thus a 1050mA combined current input and the 3W rating

Har även ritat upp ett kopplingsschema för övertydlighetens skull. Ni proffs borde ta efter så vi amatörer kan begripa vad ni snackar om :-) Vad behöver jag för nätaggregat? Jag chansar på 54w 18v :-) 3x6=18 i min verklighet.

Sen är det det här med milliampere :-) Där ger jag upp.

post-6866-14468933486661_thumb.jpg

Drivern kommer ifrån stevesleds (http://shop.stevesleds.com/The-Triple-Dimming-LED-Driver-CLEARANCE-Triple-Driver.htm) och finns i tre olika utföranden. Vilket utförande behöver jag? 350ma eller 700ma?

Här specen: http://stevesleds.com/uploads/Triple_LED_Driver_Guide_V6_42914.pdf

Nu i skrivandets stund blev jag osäker på om den här drivaren kan dimma de tre kanalerna separat? Är det tre singel drivers jag behöver kanske?

Kom gärna med vilka tankar som helst angående mitt tänkta bygge. Är RGB helt tokigt kanske?

Tacksam för idéer och tankar. Mvh. /Pelle

Ändrat av Zapf
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi är några som kör med RGBA chip (skillnaden är att förutom RGB så finns ytterligare en kanal - A = amber) med mycket gott resultat. Jag använder dock ett annat fabrikat och det är LED Engines chip - se här Jag använder 40 watts varianten (sid 15) det finns en del skrivit av mig (från inlägg 682), Mr_Ewing och Maxium. Jag kör med dessa drivers denna eller denna. Varje färg på 40 watts chipet har mellan 6 V och 9,3 V FW vid 700 mA - Något högre vid 1000 mA (6V = R och A, 9,3V = B och G). Strömaggregat väljs från hur många chip du skall använda (för drivningen av drivrarna får du lägga på ca 5V) Ett 24 V aggregat (lite uppjusterat) klarar 2 Chip, 36 V (något uppskruvat klarar) 3 Chip och 48 watt klarar 4 chip. Vilken ström du skall ha som max på ditt agregat bestäms av hur många kanaler du utnyttjar på drivrarna. Utnyttjar du 4 kanaler så skall strömaggregatet klara minst 3 A fär 700 mA och minst 4,5 A för 1000 mA. Med detta aggregat klarar du tre drivers (4 kanaler) med 4 chip om du kör med 700 mA och 2 drivers (4 kanaler) med 4 chip om du kör med 1000 mA. Som styrning för PWM använder jag Janne68s PWMkort och hans styrning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Petnym! Mindre hjärnsläpp där. Serie skall det ju va :-)

Tack även Lasse! Du visade mig i ny riktning. Led Engin säljer även en 10w rgba led ( http://www.ledengin.com/files/dist/10wLZ/LZ4-00MA10.pdf )och den torde funka med ac/rc:s driver som du tipsade mig om. Den drivern borde funka med den aquarium-led-controller jag beställt.

När jag får tid lägger jag upp en ny kopplingskarta som gärna får skärskådas av vassa elögon :-)

Tack igen! /Pelle

Ändrat av Zapf
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...