Andreas_Lindholm Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 Hej! Jag har en stjärnpolyp (Pachyclavularia) som börjar växa till sig. Den är placerad ca 20 cm under vattenytan, stark flöde och belyses med maxspect razor 60 w 16000 k.Nu till saken. Stjärnpolypen växer uppåt och tillväxtpunkterna (2 st) liknar "grenar". Går dessa att fragga? Kolonin har även tillväxt som hänger som flak över kanterna på stenen. Har läst mig till att det är en tålig art men är osäker på om det går att fragga den? Tacksam för svar.Med vänlig hälsning, ante Citera
Ludde Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 Det går utmärkt att fragga den. Jag brukar skära/klippa av en bit och sätta fast med gummisnodd på en mindre sten. Det brukar ta 1-2 veckor innan den har växt fast. Citera
Andreas_Lindholm Postat 26 maj 2014 Författare Postat 26 maj 2014 Hej Ludde! Tack för svar! Då ska jag testa och göra några fraggar framöver. Växer din/dina stjärnpolyper på liknande sätt? Förgreningar?Med vänlig hälsning, ante Citera
stigigemla Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 Jag misstänker att din stjärnpolyp är en Briaerum. Briaerum stechei är ganska vanlig och riktigt snygg. Citera
Andreas_Lindholm Postat 26 maj 2014 Författare Postat 26 maj 2014 Jag misstänker att din stjärnpolyp är en Briaerum. Briaerum stechei är ganska vanlig och riktigt snygg.Ja din misstanke kanske stämmer och som du nämner den är riktigt snygg, skimmrar i grönt med lila botten.Med vänlig hälsning, ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.