dr.dator Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Har lite problem med tussar av mörka trådalger här och var i akvariet. Testade igår att plocka ut en sten och doppa en bit av den där det satt en tuss i 3 procentig väteperoxid. Än så länge ser det fortfarande ut som algerna lever... Är 3% tillräckligt för att ta död på trådalger eller behöver det vara starkare? Citera
ormet Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Jag tycker 3% h2o2 funkar fint på tråd(hår)alger, bryopsis, derbesia & kulalger. De tre senare behöver upprepade behandlingar. Det fungerar inte alls på red turf-alger för mig.Jag suger upp 1ml i en sån 1ml salifertspruta, stänger av pumparna & applicerar. Citera
dr.dator Postat 27 maj 2014 Författare Postat 27 maj 2014 Jag tycker 3% h2o2 funkar fint på tråd(hår)alger, bryopsis, derbesia & kulalger. De tre senare behöver upprepade behandlingar. Det fungerar inte alls på red turf-alger för mig.Jag suger upp 1ml i en sån 1ml salifertspruta, stänger av pumparna & applicerar.Ok, så du applicerar alltså direkt i karet? Jag tog ut stenen och lät den ligga i h2o2 i kanske 30 sekunder men det verkar inte ha fungerat. Vad kan det vara för superalg jag har!? Trodde det var vanliga trådalger (green hair algae)... Citera
ormet Postat 27 maj 2014 Postat 27 maj 2014 Behöver en rejält mycket bättre bild för att kunna identifiera algen tyvärr! Citera
Laggeman Postat 28 maj 2014 Postat 28 maj 2014 Jag har haft framgång med högt KH mot denna typen av alger. Värde på upp och över 15-16 har funkat klockrent. Citera
dr.dator Postat 28 maj 2014 Författare Postat 28 maj 2014 Jag har haft framgång med högt KH mot denna typen av alger. Värde på upp och över 15-16 har funkat klockrent.Ok, vet du vad algen heter?15 känns läskigt. Jag brukar försöka ligga på 8... Citera
dr.dator Postat 28 maj 2014 Författare Postat 28 maj 2014 Kanske är lättast att ta ut stenarna som det sitter alger på och lägga i en hink med förhöjt kh? Hår lång tid har det tagit innan de dör? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.