Gå till innehåll

Väteperoxid mot trådalger


dr.dator

Rekommenderade inlägg

Har lite problem med tussar av mörka trådalger här och var i akvariet. Testade igår att plocka ut en sten och doppa en bit av den där det satt en tuss i 3 procentig väteperoxid. Än så länge ser det fortfarande ut som algerna lever... :(

Är 3% tillräckligt för att ta död på trådalger eller behöver det vara starkare?

u3u7yses.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker 3% h2o2 funkar fint på tråd(hår)alger, bryopsis, derbesia & kulalger. De tre senare behöver upprepade behandlingar. Det fungerar inte alls på red turf-alger för mig.

Jag suger upp 1ml i en sån 1ml salifertspruta, stänger av pumparna & applicerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker 3% h2o2 funkar fint på tråd(hår)alger, bryopsis, derbesia & kulalger. De tre senare behöver upprepade behandlingar. Det fungerar inte alls på red turf-alger för mig.

Jag suger upp 1ml i en sån 1ml salifertspruta, stänger av pumparna & applicerar.

Ok, så du applicerar alltså direkt i karet? Jag tog ut stenen och lät den ligga i h2o2 i kanske 30 sekunder men det verkar inte ha fungerat. Vad kan det vara för superalg jag har!? Trodde det var vanliga trådalger (green hair algae)... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...