Gå till innehåll

3155 vs 3152


Magnus85

Rekommenderade inlägg

Den extra optiska sensorn ser ut att saknas? Sen är "kontrollenheten" enklare så man ser inte direkt på den om nivån är låg, lagom eller hög (onödigt enligt mig...)

Men att ha två sensorer är värt varenda krona enligt mig.

Den enklare verkar förlita sig på flottören och stänger av om den går för högt.

Den dyrare förlitar sig på den optiska och om nivån går över så har man flottören som backup istället. Jag har satt flottören 10cm högre än normal vattennivå, så att den inte larmar bara för att man stänger av returpumpen och nivån i sumpen stiger.

Dock så kan ju inte nivån stiga över sumpens kant för det, den sitter en bit nedanför kanten.

För ett enklare kar utan sump så hade jag kanske kört på den enklare. Men har man sump eller funderar på att uppgradera till ett kar med sump framöver, ja då hade jag valt den dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den extra optiska sensorn ser ut att saknas? Sen är "kontrollenheten" enklare så man ser inte direkt på den om nivån är låg, lagom eller hög (onödigt enligt mig...)

Men att ha två sensorer är värt varenda krona enligt mig.

Den enklare verkar förlita sig på flottören och stänger av om den går för högt.

Den dyrare förlitar sig på den optiska och om nivån går över så har man flottören som backup istället. Jag har satt flottören 10cm högre än normal vattennivå, så att den inte larmar bara för att man stänger av returpumpen och nivån i sumpen stiger.

Dock så kan ju inte nivån stiga över sumpens kant för det, den sitter en bit nedanför kanten.

För ett enklare kar utan sump så hade jag kanske kört på den enklare. Men har man sump eller funderar på att uppgradera till ett kar med sump framöver, ja då hade jag valt den dyrare.

tack för bra svar:) då får det nog bli en 3155a, har bara ett rsm 130 nu men har tänkt att köpa större till vintern. Känns ju alltid säkrare med en extra säkerhet också.

mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade 3152 till mitt 120L, tyckte den fungerade utmärkt. Det finns ju inbyggd säkerhet i den också, men tidsinställd. Den har två inställningar max tid 1.8 min för mindre akvarium och 3 min för lite större akvarium. Dvs efter angiven tid slutar den pumpa in vatten och börjar istället typ vibrera för att göra en uppmärksam på att någonting är på tok.

Men ska du ändå skaffa större så är det ju bättre att gå på en 3155 på engång.

Med vänlig hälsning Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...