Gå till innehåll

Nyos - Nitrat


msen

Rekommenderade inlägg

Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lila ute i kanterna till ljusrosa i mitten. Det hela blir bara en gissningslek till slut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgstyrkan i testet kommer från nitratinnehållet i vattnet. Kemikalierna i testet räcker till för att bilda den starkaste färgen testet kan visa.

Testa i diffust dagsljus från ett fönster med ett vitt A4 papper under så får du lättare att se.

Men räkna med en onoggrannhet mellan +100% och -50%. Och den "precisionen" räcker för normalt akvariebruk.

Vad jag vet använder alla nitrattest samma grundkemikalier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja så kan det nog vara att de använder samma kemikalier. Men jag inbillar mig att om man som i t.ex. Nyos test använder sig av 5 ml vatten istället så är den inte lika känslig och har en större marginal, det borde också vara lättare att avläsa eftersom inte en U-formad yta påverkar lika mycket med så mycket vatten i provröret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...