Gå till innehåll

Kan ni hjälpa mig med min Schuran Pico kalciumreaktor?


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har kört min nya kalciumreaktor från Schuran i ett par veckor nu men får inte riktigt till det. Skulle behöva lite mentala kryckor från er för att komma vidare, hur ni kör och så.

Jag får den inte att hålla kH i nivå, kanske fegkör jag den?

Jag har en dropphastighet på effluent på ca 20 ml/min, lite fortare än en droppe i sekunden. Mätte kH på effluenten idag och fick ca 23 dkH. Jag kör den 24/7 men gasen är bara på ca 4 timmar. pH i effluenten är ca 6.3.

Anledningen till att jag är osäker är för att där jag köpte den så trodde man att i mitt lilla kar (RSM 130) så borde den inte gå mer än en timme om dagen. Detta verkar ju inte korrekt. I manualen verkar det stå att den skall köras 24/7 med gas. "We recommend not to interrupt the CO2 application and use the reactor 24hrs a day". Ni kanske fattar att man blir lite osäker. Skulle inte pH gå ner väldigt mycket i karet om man körde den dygnet runt?

kH i karet tappar med ca 1.1 - 0.7 per dag med nuvarande inställningar.

Jag kör CO2 med ca 60 bpm och det är max enligt manualen, kör man fortare så byggs det upp gas i toppen på reaktorn, dock verkar cirkulationsinjektorn fixa detta men jag vet inte om det är ett övertryck som man skall akta sig för (sprickor)?

Vad tror ni? Skall jag låta den vara på 24/7 med gas? Dubbla tiden den kör nu?

* Magnesium är ok, runt 1400.

* Har pH mätare men ingen controller.

* Kör med ARM-media

* RSM 130

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé är ju att köra med gasen under hela den period du har ljus på i akvariet. Räcker inte det så öka flödet genom reaktorn. Fast jag skulle också dra ner på gasen (bubblor per minut) en aning då jag tycker det låter mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öka tiden 30 minuter och se hur det ter sig jag hade nog velat haft ut 25-30 i Kh

Kör inte co2 24/7 utan de menar den interna pumpen ska gå hela tiden

Ökar man flödet så ökar Calsium

sänker man flödet och ökar co2 så ökar Kh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde igår från 11.00 - 19.00 och kH ökade med 0.8 så nu går det åt rätt håll (kH 7.5). Skall låta den gå samma intervall idag och se om trenden håller i sig, i så fall stryper jag den med 2 timmar och ser om man hamnar någorlunda rätt. Rätt stor skillnad från "en timme om dagen" som var första gissningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...