Gå till innehåll

Vad är detta?


Peckoltia

Rekommenderade inlägg

Plattmask. Kommer ofta i relativt nystartade akvarium, speciellt om man inte använder osmos och silikatfilter. De kan ha en explosionsartad tillväxttakt men brukar inte göra någon större skada, mer än att det ser trist ut. Sen brukar de försvinna efter ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara sett 2 st än så länge, jag använder osmosfilter så allt vatten filtreras som jag använder,

detta är ett litet nanokar som varit igång en längre tid och som hittills fungerat bra.

Jag fick se dem idag då jag fotade i karet, först trodde jag det var foderrester då jag matat musslan

tidigare, vad är det för plattmask och kommer dom att bli större?

Vad äter dom i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osäker på art men jag tror det är Convolutriloba retrogemma. De äter troligen alger. Skulle gissa på kiselalger eftersom de verkar öka snabbt om man har mkt kisel i vattnet. De är som sagt inte farliga. Ett par stycken finns nog i de flesta kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer med Hans

Convolutriloba retrogemma

Har en 30L Kar som jag byter 10% en gång varanan månad och använder kran vatten , det fullt med Kisel alg och dessa plattmask har det gått , den enda tråkig med dem att dem är på glaset ofta

men får knuffa dem ibland :)

Dem är helt ofarliga

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...