Gå till innehåll

Hjälp vattenvärden


boman

Rekommenderade inlägg

Hej skulle vilja ha lite synpunkter på bästa sättet för att få ordning på vattenvärderna.

Från i dag 16/6

Fosfat : 0.00 till 0.05

KH : 6,78

MG ; 1420

CA ; 495

Ideer om förändringar för att få ordning på värderna.

Målet är.

Fosfat; 0-0,04

KH ; 8,5

MG ;1300

CA ; 440

Mvh Jan Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med doserpumpar och tittar man på värderna så ser det ju enkelt ut.

1. Höj KH

2. Sänk MG

3. Sänk CA

4. ? Fortsätta med fosfatremover eller? kör ju zeovit och vill ju nolla fosfaten som jag förstått det hela, men har också förstått att om det står rätt till i karet ska ej fosfatremover behövas. Rätt eller fel?

Har också för mig att det inte är så enkelt som jag skrev 1.2.3 utan att höjer man tex KH så kan även tex CA höjas automatiskt eller Magnesium. ? Någon som vet hur det står till med detta? Tacksam för upplysningar i så fall.

mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med doserpumpar verkar ju dessa dosera mera än vad förbrukningen är. Har för mig att ca och kh är i relation till varandra. Varför nolla fosfaten? Själv ligger jag runt 0.03 enligt salifers utan remover. Är väl vid dessa låga värden färgerna på sps framträder bra men fel ljus kanske inte visar det ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Tackar för detta så jag ska ta bort fosfatremovern då ? har ju anv. den för att få ner fosfaten men nu ligger den ju bra. Mätte 3 gånger med Hanna 0.00/0.05/0.00 men den har ju även en felmarginal på 0.04. Men du tycker att jag tar bort fosfat rem?.

Tack för hjälpen. Med vänlig hälsning Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt på telefonen och var lite kort tidigare. Jag förstår det som att du kör enligt Zeovit-metoden. Zeovit förespråkar vattenvärden som är nära "NSW" eller naturligt saltvatten.

Zeovit förespråkar att du använder dig av 1dl aktivt kol per 100L, men ingen remover, biopellets eller liknande. Näringsvärdena skall hållas i schack mha Zeostart, Zeoliter & en väl fungerande skummare.

Hej skulle vilja ha lite synpunkter på bästa sättet för att få ordning på vattenvärderna.

Från i dag 16/6

Fosfat : 0.00 till 0.05

KH : 6,78

MG ; 1420

CA ; 495

Har du läst Zeovit Guide 1.03?

På sidan 26 står följande:

Minimum - Maximum

Ca 410 - 430 mg

Mg 1250 - 1300 mg

KH 6.5 - 7.5

K+ 380 - 400 mg

Salinity 33 - 35 ppt

Så du ser att ditt Alk är alldeles fint.

Ideer om förändringar för att få ordning på värderna.

Målet är.

Fosfat; 0-0,04

KH ; 8,5

MG ;1300

CA ; 440

Mvh Jan Boman

Som du ser är dina målvärden inte optimala för Zeovit. Speciellt Alk så högt som 8.5 kan ge upphov till brända toppar i ett Zeo-kar som uppnått mycket låga näringsvärden, det som ofta kallas "ULNS" på internationella forum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Ja då har jag fått testerna jag saknade och gjort första testen med Red sea Nitrat test. Värkar om jag kan avläsa det någorlunda rätt ÅT H..vete för högt! Enligt testen räknar man med Low range och High range (ppm) Måste ju menas hög tillväxt och låg tillväxt? rätt eller fel?. Den högsta markeringen är rött = low 4.00 ppm och high 64.00 ppm samt kolummen bredvid N-NO3 = 14.55??

Sedan visas en färg som mest liknar den jag fick där det står >160ppm!!!

Ska även kolla Nitrit och Potassium som är nya samt dom andra jag brukar, så kommer med mera men det växer mycket bra i karet dock inte lika bra med hårdkoraller och inga fina färger på hårdkorallerna. Tar jättegjärna mot tips och ideer för att bättra på karet.

Mvh Boman återkommer med mer eftersom jag hinner kolla testerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska svårt att läsa sig till detta med den info som följer med testerna som desutom är på engelska. har läst det ett antal gånger och det står inget om detta. Så tänkte att jag frågar här i stället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...