Gå till innehåll

Dog montiporan?


jflod

Rekommenderade inlägg

Tog ur stenen med korall för att rensa den på alger och stjärnpolyper. Borstade lite fort i osmos vatten.

Slemade lite som den brukar när man tar upp den.

Glömde sen att kolla och såg först dagen efter att den fortfarande var täckt med ett lager .

Den gick från mörkt lila till kritvit. Inga polyper syns.

Är det kört?

arave6aq.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då har man i alla fall lärt dig det.

kan tydligen gå i krisfall om bara har buffrat vatten med matchat ph.

Lite onödigt få den nu var fullt frisk och jag bara ville städa stenen lite.

Hade inget extra saltvatten för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest på detta, verkar ha funkat i detta fall. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1792569

" The key to FW dipping corals is keeping the same pH and temp as your tank (so your going to need some buffer, RO/DI is at 7 pH).*

I have done it a few times on really troubled SPS and montis with very good results. I would dip for about 2 minutes and things just fell off."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge gjorde du? över 2 så? eller under 2 funkade inte ändå? Rent spontant så låter 2 minuter mycket..men vad vet man? lekman som man är...hursomhelst kunde du använt akvarievatten...pinsamt o göra sådant när det inte var kris..jag vill inte vara bror duktig eller nått men man får ta vissa (många) uppgifter på nätet med en stor nypa salt..dubbelkolla ggr 5 typ..2 minuter kanske bara var 20 sekunder när allt kommer omkring..hur ser montin ut nu? finns det nått hopp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar oftast funka med sötvattendopp. Det viktiga är att det har samma temp och pH som man har i karet. Vanligt kranvatten är oftast skonsammare än osmosvatten med. Kör man i lite dubbelbuffer i sötvattnet så borde saken vara biff.

Annars finns det bra kommersiella preparat för dopp om man misstänker ohyra på koraller, TM Pro Coral Cure tex.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge gjorde du? över 2 så? eller under 2 funkade inte ändå? Rent spontant så låter 2 minuter mycket..men vad vet man? lekman som man är...hursomhelst kunde du använt akvarievatten...pinsamt o göra sådant när det inte var kris..jag vill inte vara bror duktig eller nått men man får ta vissa (många) uppgifter på nätet med en stor nypa salt..dubbelkolla ggr 5 typ..2 minuter kanske bara var 20 sekunder när allt kommer omkring..hur ser montin ut nu? finns det nått hopp?

Det var inte utifrån denna information som jag bestämde att jag skulle göra dett utan jag försöker bara förstå hur det fungerar nu i efterhand.

Stod där på morgonen med stenen i hand och hjärnan glömd någon stans.

Hade iof saltvatten blandat men hade inte justerat salthalt på det så ville inte göra vattenbyte just då.

Mindes att jag läst på ett antal ställen att sötvattensdopp var något som inte skulle skada och har själv gjort det på nya koraller. bla denna för något år sen när jag skaffade den. Men då väldigt kort tid.

Tyckte det nu var kort tid typ 30sek men jag borstade och skrapade alger, stjärnpolyper så det kan ha dragit ut på tiden någon minut. Mest var stenen upplyft i luften.

Korallen ser totalt död ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...