Gå till innehåll

Flytt och TTM


patrikk

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte skapa en tråd över min kommande flytt och i samband med flytten så ska jag också ta mig an att göra mitt kar vita prick fritt.

Mitt upplägg är efter receptet som bland annat orm har postat här på forumet.

teknik:

2st 54l kar ( var av det ena kommer jag får att låna av mamadubba tack för det)

2st Tunze 6015 för cirkulering en i varje kar kommer inte att flytta någon teknik (är beställt)

2st digitala doppvärmare som kan justeras med 0.1 grads noggrannhet tror jag ( är beställt)

belysningen kommer jag att flytta mellan karen och är vanlig sötvattens belysning.

sen har jag tänkt att ha filterkudde i karet typ Juwels på eller gröna med bakterier på ( funkar de till salt med? )

jag har bara en pump som de kan vara i men funderar på om man kanske kan fästa dem på 6015 på någon sätt så slipper en jag pump i karet. vad tror ni?

Huvudkaret:

Kommer att ha min vanliga led belysning med eremiter, sjöstjärnor, snäckor och räkor tillsammans med min LS och sand. Detta karet kommer att gå fisklöst i 11 veckor.

TTM karen:

I dessa karen kommer jag att köpa lite krukor som jag ska slå sönder i två halvor för bygga gömställen för mina fiskar: 2 clowner 5cm, 1 doris 6-7 cm, 2 watchmen gobies 7-9cm, 2st mandariner 5-7cm, 2st bangaii ca 5-6cm. Dessa fiskar kommer att behöva gå i ett 54L kar i 10 veckor för att bli av med ev. parasiter i huvudkaret.

TTM:

vid flytten ta och blanda eller ta vatten från huvudkaret till Kar nr:1 och stoppa i fiskarna.

blanda nytt vatten i kar nr2 och matcha salthalten o temp till kar 1:

vänta 3 dagar

flytta fiskarna till den nya karet utan hov om det går.

töm kar:1 och låt det torka i 24 timmar sedan fyll upp med nyblandat saltvatten.

vänta 3 dagar

flytta tillbaka fiskarna till kar 1

upprepa samma process som innan.

vänta 3 dagar

flytta fiskarna till kar2

upprepa samma process som innan.

vänta i 3 dagar

flytta tillbaka fiskarna till kar 1

upprepa samma process som innan.

nu borde de vara prickfria och jag vet att jag flyttade dem en gång mer än vad som beskrevs men tog en extra gång för att vara säker.

Nu kommer det att få gå i detta karet till 11 veckor har gått.

vid varje byte så kommer jag att låta krukor puch streamers att torka i 24h samt att krukorna kommer jag att torka av med handsprit eller vinäger.

filterna kommer jag att slänga och använda nya. jag kommer även att hälla på lite Denitol från JBL med bakterier för att hjälpa till att hålla nere värdena.

Någon som ser att jag har missat något eller inte inte tänkt på något? Annars så kommer det mer uppdateringar närt det börjar hända saker. flytten kommer att ske i september

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtrena är väll rätt värdelösa om de inte redan är koloniserade med bakterier. Hur hade du tänkt lösa det? Denitriol i all ära men jag har svårt att tro att det gör någon som helst skillnad under TTM.

54L känns ganska litet för alla de fiskarna. Både för att köras TTM samtidigt och verkligen för att hålla dem i 9 veckor sedan.

Låna eller köp ett 160L akvarium (blocket/hornbach) och ha som karantän. Låt dem gå 8v. Kör sedan TTM på 2-3 fiskar åt gången i 54L karen och ner i huvudkaret. Du behöver kanske inte fylla karen med 54L vatten varje gång om det är mindre fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtrena är väll rätt värdelösa om de inte redan är koloniserade med bakterier. Hur hade du tänkt lösa det? Denitriol i all ära men jag har svårt att tro att det gör någon som helst skillnad under TTM.

54L känns ganska litet för alla de fiskarna. Både för att köras TTM samtidigt och verkligen för att hålla dem i 9 veckor sedan.

Låna eller köp ett 160L akvarium (blocket/hornbach) och ha som karantän. Låt dem gå 8v. Kör sedan TTM på 2-3 fiskar åt gången i 54L karen och ner i huvudkaret. Du behöver kanske inte fylla karen med 54L vatten varje gång om det är mindre fiskar.

jag vet ju att du kör med hinkar när du kör ttm hur stora hinkar kör du med då?

tänkte man man har fiskarna i ett annat kar så kan man ju köra med hinkar istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte något ytterfilter det jag har är en skummare för upp till 95l samt ett innerfilter för ett kar på 54l är det något som hade fungerat?

samt vad blir effekten av att ha en för liten skummare till ett för stort kar? jag förstår att man inte hinner föra bort tillräckligt med skit tillräckligt snabbt men hur lång tid hade man kunna t köra så i tex. mitt fall tror ni

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är komplett onödig som något annat än syresättning i karantänskaret och/eller TTM-burkarna. Det låter som du är på väg mot katastrof såsom du planerar det hela.

Du behöver, för 11v karantän, följande:

Adekvat utrymme för fiskarna i karantänskar.

Adekvat biologisk filtrering för att hålla ammonium-nivåerna minimala.

Adekvat syresättning mha streamers, skummare, luftpump.

Senare, adekvata behållare för TTM.

Planera TTM så de kan släppas ner i omgångar i ett prickfritt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att ha streamer för syresättningen och eftersom jag redan har prick i karet så kommer jag att flytta över en del LS från huvudkaret de borde det kunna hantera lite av den biologiska filtreringen. Samt så köra med mitt innerfilter för att plocka upp partiklar i vattnet. Skulle inte det funka ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...